Enkele post bekijken
Oud 25th April 2014, 14:12
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User

Gisteren kwam mijn jongere zus thuis van school en ze was bijzonder slechtgezind. Ze hadden opeens heel veel werk opgekregen van hun leerkracht. Hij had erbij gezegd: "Ja, mannen, ik weet dat jullie dit niet leuk vinden, maar ik heb echt geen zin om hiermee tijdens de les bezig te zijn." Als ze zoiets tegen mij zouden zeggen dan zou ik ook niet lachen.
Dit is een goed voorbeeld van deze ongemotiveerde leerkrachten, en zoals Noortje zegt: voor de leerkracht maakt dit niet veel uit, het zijn de leerlingen die er de dupe van worden. Wanneer leerkrachten gemotiveerd lesgeven, dan zullen de leerlingen ook veel liever naar school gaan en zullen ze zelf ook veel gemotiveerder zijn om zich in te spannen voor school.
Zelf had ik het ook enorm moeilijk met leerkrachten die ongemotiveerd voor de klas stonden. Zo heb ik het vak fysica enorm gehaat in het secundair onderwijs omdat die leerkrachten het belangrijk vonden dat wij alle formules vanbuiten kenden, maar ze vonden het niet zinvol om ons te laten zien hoe je tot die formules kwam of waarom ze nuttig waren. Omdat ik dat vak zo verafschuwde, kon ik dat ook helemaal niet goed en na het middelbaar wilde ik nooit nog iets met fysica te maken hebben. En nu volg ik het vak fysica om zelf leerkracht fysica te worden. Waarom? Ik denk dat fysica voor leerlingen ofwel enorm saai (wat het in mijn geval was) ofwel enorm boeiend kan zijn. Wanneer je een gemotiveerde leerkracht fysica voor een klas zet die probeert om fysica boeiend te maken, zal ook effectief veel meer leerlingen interesseren. Ik zie het als een uitdaging om later zo'n leerkracht fysica te zijn. Ik wil lessen geven op de manier waarop ik graag les gekregen zou hebben, op de manier waardoor ik fysica boeiend zou gevonden hebben.

Ik denk dat het grote probleem bij veel leerkrachten is dat ze voor dit beroep voornamelijk hebben gekozen omdat ze dan veel vakantie zouden hebben. Deze leerkrachten leven van vakantie tot vakantie en dat merk je duidelijk aan hun manier van lesgeven. Heel jammer eigenlijk!

Ik besef dat je als leerkracht de leerplannen moet volgen en dus ook wel moet doorwerken, maar ik denk dat je een beetje een evenwicht moet vinden daarin. Bepaalde delen zal je misschien heel sec moeten geven terwijl je met andere delen iets heel leuks kan gaan doen. Maar dan nog is er een verschil tussen een gemotiveerde en een niet-gemotiveerde leerkracht. Als je twee leerkrachten met exact dezelfde lesvoorbereiding les laat geven, dan nog zal er een verschil zijn in aanvoelen bij de leerlingen. Soms zegt je houding heel veel over hoe gemotiveerd jij zelf bent.

Ik hoop dat er in de toekomst veel leerkrachten zullen bijkomen die wel gemotiveerd zijn om les te geven.
Met citaat antwoorden