Ik kan mij ook vinden in de reacties hieronder. Er zijn inderdaad voor- en nadelen. Toch stel ik mij een paar vragen bij de eventuele invoer van een toelatingsexamen.
Ten eerste vraag ik mij af of er dan niet meer richtingen zijn waar een toelatingsexamen nodig zou zijn. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan rechten. Ook daar moet er volgens mij wel een serieus niveau zijn en misschien zijn er ook wel mensen die slagen zonder voldoende op de hoogte te zijn van bijvoorbeeld de actualiteit? Ik geef nu maar een voorbeeld, maar ik denk dat er toch nog wel richtingen zijn waar het niet slecht zou zijn een toelatingsexamen in te voeren.
Daarbij heb ik ook gehoord dat er een toelatingsexamen ingevoerd zou worden om te vermijden dat de lerarenopleiding als tweede keuze wordt genomen. Misschien is dat ook wel zo, maar ik denk niet dat je kan zeggen dat je de lerarenopleiding kan voltooien zonder ervoor te moeten werken. Ik denk dus dat de mensen die het als tweede keuze zouden kiezen er wel snel genoeg achter zullen komen dat het toch niet altijd eenvoudig is.
Tot slot kan ik er wel mee akkoord gaan, zoals hieronder aangegeven, dat er misschien scholen zijn waar het niveau wat minder is. Maar ik denk niet dat men alle scholen zomaar over één kam mag scheren. Het is allemaal wat dubbel denk ik.
|