Eén op drie jongeren werkt onder niveau
Vandaag om 08:25 door rdc
Het aantal jongeren dat onder zijn of haar niveau werkt, is de laatste vijf jaar sterk toegenomen. Dat blijkt uit een enquête van het Europees Sociaal Fonds en Trendhuis, waarover de VRT bericht. Ook vindt de helft van de Belgen dat de stress op het werk groter geworden is.
In 2013 had een op de vijf jongeren nog een diploma dat veel hoger is dan de job vereist. Vandaag is dat een op de drie jongeren geworden. Dat blijkt uit een enquête van het Europees Sociaal Fonds en het onderzoeksbureau Trendhuis.
‘Het is opvallend dat heel wat hooggeschoolde jongeren een job aannemen onder hun niveau’, vindt Nathalie Bekx van Trendhuis. Bovendien heeft de situatie nog tot gevolg dat ‘heel wat andere jongeren geen werk [vinden] omdat hooggeschoolde jongeren hun job afnemen’, zegt ze bij Radio 1. ‘Dat is voor geen van beide partijen een goede zaak. Je moet dus helemaal niet verbaasd opkijken als de receptioniste van dienst drie universitaire diploma’s heeft.’
Meer dan de helft van de ondervraagden vindt daarnaast dat de stress op de job fors toenam in vijf jaar tijd. Dat heeft vooral te maken met de gestegen werkdruk en de combinatie met een gezinsleven. ‘Veel werknemers vragen om meer thuis te kunnen werken of met glijdende uren’, aldus Bekx.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140319_01031915
Commentaar: Als men vindt dat de stress op het werk toeneemt (o.m. doordat bepaalde jobs veel eisen stellen), dan is het een logisch gevolg dat mensen sneller kiezen voor een job onder hun eigen niveau. Ik denk dat er weinig mensen zijn die een job wil uitvoeren waar ze elke dag te maken krijgen met de druk om te presteren.
Daarom vind ik dat mensen beter ondersteund moeten worden in hun werkleven. Ook zou men mensen tijdens hun opleiding er moeten toe aansporen om een job uit te oefenen die op hetzelfde niveau ligt als hun capaciteiten en diploma's. Wat misschien ook een factor kan zijn die meespeelt is het feit dat mensen met een bepaald diploma niet echt de capaciteiten hebben om een job uit te oefenen die samenhangt met dat diploma.
Mensen beter begeleiden in hun opleiding zodat ze later realistisch een job kunnen kiezen die bij hun capaciteiten aansluit, is dus volgens mij de opgave.