Er is vandaag heel wat te doen geweest over het verlenen van gratie door onze koning. Ik heb er verschillende meningen bij.
Het is volgens mij inderdaad ook geen goed signaal dat onze koning hiermee uitzendt, want verkeersovertreders worden naar mijn mening ook niet altijd zwaar genoeg gestraft. Maar tegelijkertijd ben ik ook van mening dat we niet zomaar met de beschuldigde vinger naar de koning mogen wijzen.
Ten eerste weten wij namelijk niet in detail over welke dossiers het gaat en welke verkeersovertredingen deze mensen begaan hebben. Daarnaast wil ik ook even weergeven dat gratie verlenen daarom niet betekent dat deze mensen niet gestraft zullen worden. Ok misschien krijgen ze wel strafvermindering maar in welke mate dit zal gebeuren, weten we niet.
Zoals al eerder aangehaald is het verlenen van gratie niet enkel een beslissing die de koning alleen heeft genomen, hij is hierbij namelijk bijgestaan door politie en justitie.
Ik vind het wel jammer dat de media hiervan zo'n spel maakt, wat niet wil zeggen dat ik de verkeersslachtoffers of nabestaande van verkeersslachtoffers niet begrijp, maar zoals ik al eerder zei kennen we de inhoud van deze dossiers zelf niet en moeten we dus niet te snel oordelen.
|