Citaat:
Er is nu eenmaal geen juist of fout als het op verschillende culturen aankomt. Of dit nu over discriminatie gaat of over eender wat.
|
Er bestaat zoiets als de "universele verklaring van de rechten van de mens" en het eerste artikel luidt als volgt:
Citaat:
Artikel 1
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn
begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een
geest van broederschap te gedragen
|
Dit is letterlijk het eerste en belangrijkste artikel, iedereen is vrij en vooral gelijk. Dat betekent dat elke vorm van discriminatie verkeerd is. Het maakt niet uit of dat nu hun cultuur is of niet. Ik ga hier niet uit van een superieure Westerse cultuur (ik zei dan ook dat wij ook discrimineren en dat dat fout is). Ik ga hier uit van een basisbeginsel dat universeel zou moeten gelden.
Ik begrijp dat je zegt dat we niet mogen oordelen over andere culturen. Dat is dan ook volledig waar. Geen enkele cultuur is superieur en dat beweer ik ook niet. Het enige wat ik zeg is dat er nu eenmaal dingen zijn die geen enkele cultuur mag tolereren. En het feit dat een cultuur anders is, mag al zeker geen rechtvaardiging zijn van wandaden. Als een cultuur werkelijk alle blonde kinderen zou vermoorden, zou ik het antwoord: "Dat is nu eenmaal hun cultuur." ook niet kunnen aanvaarden.
Er is één ding dat alle culturen ter wereld bindt en dat is dat ze allemaal bestaan uit mensen, laat ons dat niet vergeten.