Ik het persoonlijk mijn twijfels of dit al dan niet accuraat is, toch zeker geen 100%. Mensen verschillen, zelfs al hebben ze 1000 patiënten onder de loep genomen. Het is natuurlijk een fijn gegeven dat terminale patiënten de mogelijkheid hebben om te weten wanneer ze deze wereld zullen verlaten, maar ik denk dat men hier wel zou mogen overwegen om eerst de patiënten te laten monitoren of onderzoeken of ze mentaal wel stabiel genoeg zijn om dergelijke informatie aan te kunnen.
Natuurlijk, als men patiënten nog eens extra gaat onderzoeken of dat het wel aan te raden valt om ze van deze informatie te verstrekken, is dat nog eens een extra last. Ook weet ik niet hoe het dan zit met de privacy van de persoon. Als men de patiënten erover gaat aanspreken dat ze onderzocht zullen worden om bepaalde informatie te kunnen geven, kan dit de persoon in kwestie achterdochtig maken.
Dus, bij nader inzien weet ik niet of zo'n onderzoek wel geschikt is. Wel denk ik dat er bepaalde maatregelen getroffen moeten worden, dat de patiënten niet zomaar de keuze krijgen. Het is een moeilijke kwestie vind ik, maar wel eentje die een groot verschil kan maken voor bepaalde mensen. Ik zou persoonlijk liever een datum weten dan elke dag bang af te wachten, want schattingen kunnen zowel verduidelijking als verwarring scheppen, niet? En zoals ik al heb gezegd, ik zou graag weten hoe betrouwbaar dit computermodel dan wel niet is.
|