Enkele post bekijken
Oud 12th November 2010, 17:56
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User

Ik ben een zeer sterke voorstander van al de vooruitgang die geboekt wordt op vlak van de behandeling van kanker. Als men nog geen 15-20 jaar terugdenkt, dan zou men merken dat de overlevingskansen in die tijd veel kleiner waren als in het heden. Toen stelde sommige dokters zich misschien wel de vraag of het het wel waar zou zijn bepaalde mensen een zeer toxische behandeling te geven waarna ze toch gedoemd zijn om te sterven? Voor degenen die dat laatste beledigend vinden - geef me een seintje en ik wil er gerust over praten.

Citaat:
Orgineel gepost door vinceloots
Het is uiteraard zeer goed dat er steeds wordt gezocht naar nieuwe, betere en snellere methodes om kanker te bestrijden. Ik stel mij enkel de vraag of deze nieuwe methode wel voldoende getest is om complicaties uit te sluiten. Ik denk bijvoorbeeld maar aan asbest. Deze stof werd vroeger verwerkt in een heel aantal bouwmaterialen. Jaren later wordt ontdekt dat deze stof verschrikkelijk kankerverwekkend blijkt te zijn. En het gebruik van materiaal met asbest wordt strikt verboden. Vanuit deze benadering stel ik mij dus een beetje destructief op tegen het gebruik van splinternieuwe methodes.
Dat is uiteraard waar, zo weet men bij bepaalde therapieën nog steeds niet wat de (neven-)effecten zullen zijn op langere termijn van zo'n 10-20 jaar of meer. Maar risico's moeten helaas genomen worden, en ik denk dat ik voor velen spreek dat ik dankbaar ben dat de wetenschap al zo ver staat, ook al staat ie op sommige vlakken nog in zijn kinderschoenen.

Zoals Diethe heeft gezegd, het geeft mensen hoop, en de waarde van hoop is niet te onderschatten bij kanker.
Met citaat antwoorden