Betogingen kunnen ook vreedzaam verlopen.
Ik begrijp dat de mensen boos zijn over het voorstel van de Franse president en ik begrijp ook dat ze hun woede uiten door op straat te gaan om te betogen tegen het voorstel. Maar ik begrijp niet dat er rellen moeten bijkomen, betogingen kunnen ook vreedzaam verlopen. Het valt op en het is op het VRT-nieuws (van 19.00u.) ook vermeld dat de rellen werden uitgelokt door studenten. Dan stel ik mij de vraag, zijn deze studenten zo kwaad dat ze hun woede willen uiten door geweld of gaan ze rel schoppen voor de kick? Ik denk dat het voor de kick is. Veel van deze leerlingen zijn 16 jaar en jonger, die zijn volgens mij niet echt bewust wat er allemaal gaande is op de straat, waarom dat de mensen betogen. Die jongeren hebben daar niets te zoeken, ze bezorgen Frankrijk alleen maar meer kopzorgen en onnodige kosten voor de schade die ze aanrichten.
Deze betogingen (en rellen) zullen wel gehoor krijgen in de senaat. Als er al zoveel massaprotesten zijn geweest en zoveel algemene stakingen. Dan kunnen ze daar niet van wegkijken en doen alsof er niets is gebeurt. Maar we zullen moeten afwachten wat de resultaten zijn en wat de gevolgen daarvan zullen zijn.
|