Hierover heb ik al heel veel boeken gelezen. Jonge meisjes die uitgehuwelijkt worden aan oudere mannen. Ik vind het gewoon verschrikkelijk. Vorig jaar moest ik een presentatie doen over het boek 'Nog eenmaal mijn moeder zien' van Zahna Muhsen. Ik was echt aangedaan van dit boek. Ik vertel kort de inhoud:
Zana Muhsen groeit op in Birmingham (Engeland). Op vijftienjarige leeftijd wordt ze samen met haar zusje Nadia uitgehuwelijkt aan een rijk man in Jemen. Hun wordt wijsgemaakt dat ze daar op vakantie gaan. Ginder komen ze echter de waarheid te weten. Ze zijn achter hun rug uitgehuwelijkt door hun vader. Ze worden daar verkracht en mishandeld. De moeder doet er alles aan om haar dochters terug naar Engeland te halen en schakelt ook de Britse pers in.
Acht jaar later vlucht Zana terug naar Engeland. Haar kind en zusje Nadia achterlatend...
Op dit moment woont Zana Muhsen weer in Birmingham met haar partner en drie van haar kinderen. Haar zoontje Marcus die ze van haar man in Jemen heeft, leeft bij haar zusje Nadia, die nog steeds vastzit in Jemen.
Het boek is een waargebeurd verhaal (een aanrader). Zahna, die het boek schreef, hoopte hierdoor de problematiek in de media te brengen.
Ik weet dat het in de Islam de normaalste zaak van de wereld is om als jong meisje te worden uitgehuwelijkt. Met alle moeite van de wereld maar ik kan het absoluut niet begrijpen.
Ik heb al zo vaak gedacht om hiertegen in actie te komen maar dan besef ik de grootte van heel het probleem...
|