Citaat:
Het rare is dat het aantal rokers nog heel hoog blijft als men het gaat vergelijken met de prijstijging tgv accijnzen. De relatie prijs/consumptie is niet rechtlijnig, de roker blijft roken, eender hoeveel je de accijnzen gaat opslaan.
|
En toch blijkt geld de enige manier om rokers tot besluit te laten komen te stoppen. (een slechte gezondheid buiten beschouwing gelaten) De campagnes met vieze stickers op de pakjes hebben geen effect, maar worden collectorsitems. Reclame op tv heeft geen effect. Enkel prijsstijgingen lokken een daling uit.
Citaat:
Tabak is een drug, een hoge gewenningsgraad. Beeld je de tabaksproducent in als drugsdealer die 1,5 euro per pakje vraagt. De staat gedoogd het en vraagt er 2,5 euro (!) bovenop. Het is een drug, en uw woordkeuze 'keuze' is niet honderd procent correct, dat wil ik even kwijt.
|
Waarom beweren rokers dan zo vaak dat ze niet roken omdat ze verslaafd zijn,maar omdat ze het lekker vinden. Ik hoor zo vaak van rokers: "Ik zou zo kunnen stoppen als ik wil, maar ik vind het gewoon lekker." Ja en zelf ben ik dan ook wel iemand die zoiets heeft van: Ge kunt echt wel stoppen met roken als ge da wilt. Dit is niet de verslaving zoals ge ziet bij cocaine.
Citaat:
leerlingen die ouder waren dan 16 & MOCHTEN roken van hun ouders zaten rustig ergens weg in een afgebakend hoekske van het schoolplein.
|
Als voormalig leerlingenrader zou mijn eerste reactie zijn: Waarom dan geen alcoholhoek? Als je 16 bent ...
Ik bedoel gewoon dat als je roken toelaat in school, je geen enkel been hebt om op te staan om bepaalde andere zaken te verbieden waaronder alcohol in school.
En dan de hoofdzaak waar we het toch over eens zijn. Om inderdaad terug naar een eerlijke concurrentie te kunnen in de horecasector moet er misschien wel een algemeen rookverbod komen.
En zelf maak ik me toch niet veel zorgen over geld dat de overheid niet zou krijgen of wel zou besparen. Er zal heus wel geld genoeg zijn altijd. Daar vindt de overheid wel oplossingen voor. ( wegenvignetten enzo

)
En een kleine bijzaak: Man ik stoor me toch aan rokers op het perron. Maar ik stoor me nog meer aan het feit dat ik al rijk was geweest had ik aan al die mensen de wettige 50 euro boete mogen vragen. Er is geen enkele controle op die wet, geen enkele!
Dus ja, als je een rookverbod algemeen wil uitvoeren ... dan moet daar ook controle op zijn. Voornamelijk de eerste tiental jaren gaat dat nodig zijn, daarna kan je dat afbouwen want dan wordt de waarde genormaliseerd binnen onze samenleving.