Enkele post bekijken
  #1  
Oud 30th September 2025, 23:19
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 2,102
Question Waarom nauwelijks vliegtaks?

Hoog tijd dat de regering de bestaande symbolische vliegtaks van 5 euro drastisch verhoogt


Hoog tijd dat de regering in haar zoektocht naar extra middelen de bestaande symbolische vliegtaks van 5 euro drastisch verhoogt, schrijft Henk Cuypers (BBL).



Er komen moeilijke begrotingsbesprekingen aan. Uit onafhankelijke analyses blijkt dat we er met besparingen alleen niet komen. Een unieke gelegenheid om de nu nog symbolische vliegtaks (5 euro per persoon, 10 euro voor korteafstandsvluchten van minder dan 500 km) op te krikken. Zo’n vliegtaks is niet alleen rechtvaardig, maar ook laaghangend fruit voor de schatkist.

Twee derde van de Vlamingen vliegt niet. Vooral veelvliegers, wereldwijd verantwoordelijk voor de helft van de uitstoot van de luchtvaart, worden door zo’n taks getroffen. De overheid loopt jaarlijks 700 miljoen euro mis aan potentiële belastingen op de luchtvaartsector, een soort fossiele subsidies dus. Er is geen kerosinebelasting en geen btw op vliegtickets (behalve op binnenlandse vluchten) en de vliegtaks is beschamend laag. Er is alleen een koolstoftaks voor vluchten binnen Europa. Die vrijstelling van accijnzen, ooit ingevoerd om de startende luchtvaartsector te ondersteunen, is niet langer te verantwoorden.

De maatschappelijke kosten zijn hoog, dat belastinggeld kan efficiënter én duurzamer gebruikt worden. Ook wie niet of nauwelijks vliegt, betaalt mee aan die ‘verborgen’ subsidie aan de luchtvaart.

De overheid creëert een ongelijk speelveld. Dat de luchtvaart verantwoordelijk is voor een groot deel van de CO2-uitstoot, is bekend. Vliegen veel duurder maken zal de exponentiële groei van de luchtvaart helpen af te remmen en reizen met de trein concurrentiëler maken.

In Nederland staat een serieuze verhoging van de vliegtaks wél in de Miljoenennota van het demissionaire kabinet. De verhoogde vliegtaks zal daar 257 miljoen euro extra opleveren. Ook Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk kennen een veel hogere vliegtaks. De bestaande vliegtaks substantieel verhogen, zal dan ook niet concurrentieverstorend werken.

Een doeltreffende vliegtaks moet progressief zijn, afhankelijk van vliegafstand en frequentie. Een ‘frequent flyer taks’ is een extra stimulans om veelvliegers te responsabiliseren en te ontmoedigen en hen een eerlijke prijs te laten betalen voor de klimaatschade en de gezondheidsschade die ze veroorzaken. Niets doen is geen optie: zonder bijkomende maatregelen kost de klimaatverstoring de Belgische economie tegen 2050 minstens 4 miljard euro per jaar, waarschuwt het Federaal Planbureau.

Als onze vliegtaks 20 euro duurder wordt, hoesten de circa 15 miljoen passagiers die jaarlijks uit Belgische luchthavens vertrekken, samen een vliegtaks van ruim een kwart miljard euro extra op. Niet moeilijk te verkopen, toch?


Blog DS, 29-09-2025 (Henk Cuypers)
Met citaat antwoorden