PDA

Bekijk de volledige versie : Vliegschaamte... nou en?


bijlinda
3rd July 2025, 01:22
Goedkoop vliegen blijft maar groeien, van échte schaamte heeft bijna niemand last


Budgetmaatschappijen doen goede zaken. De schappelijke prijs en het grote aanbod overvleugelen een schuldgevoel ten opzichte van de planeet. ‘Vliegschaamte heeft nooit écht bestaan.’


Goedkope maatschappijen als EasyJet, Transavia, RyanAir en Wizz Air nemen het Europese luchtruim over. In een tijdsbestek van twintig jaar verdrievoudigde het aantal reizigers dat vloog met een budgetmaatschappij, meldt het CBS.

Het statistiekenbureau telde in 2004 nog 9,3 miljoen passagiers die met een goedkope vlucht een stedentrip maakten of familie opzochten. In het afgelopen jaar was de stroom budgetreizigers gegroeid naar 27,8 miljoen passagiers. Inmiddels vliegen twee op de vijf reizigers met een lagekostenmaatschappij. En de groei is er nog lang niet uit.


Traditionele maatschappijen gaan mee in goedkope trend

“Niet alleen in Nederland, in heel Europa stijgt het marktaandeel van budgetmaatschappijen”, zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde. “Uit recente data blijkt dat 60 procent van de vluchten in Europa worden uitgevoerd door maatschappijen als RyanAir, EasyJet en Wizz Air.”

Traditionele maatschappijen als Air France-KLM en Lufthansa zien net zo goed meer reizigers aan hun gates verschijnen. Zij vervoerden in 2024 ruim 48 miljoen passagiers, tegenover ruim 35 miljoen in 2004.

Die betaalden niet altijd de volle mep voor hun vliegtickets. De Wilde constateert dat ook de grote bekende namen meegaan in de trend en goedkope tickets aanbieden: “Prijsgevoeligheid is nog altijd de belangrijkste factor voor consumenten om een vlucht te boeken.”


‘Vliegen is gewoon te aantrekkelijk geprijsd’

De massale belangstelling voor goedkope vluchten, die vaak steden met elkaar verbinden die niet per se heel ver van elkaar vandaan liggen, roept de vraag op in hoeverre vliegschaamte een rol speelt in de reiskeuzes die mensen maken. Dit fenomeen - een schuldgevoel dat sommige mensen ervaren vanwege het negatieve effect van vliegen op het milieu - lijkt te zijn uitgestorven, zegt De Wilde: “Die vliegschaamte is voorbij. Zonder jou of zonder mij stijgt dat vliegtuig toch wel op, redeneren de meeste mensen.”

Volgens actiegroep SchipholWatch, dat zich verzet tegen verdere groei van het vliegverkeer, vinden veel mensen wel iets van vliegen maar handelen zij er niet naar: “Echte vliegschaamte heeft nooit bestaan”, stelt SchipholWatch- bestuurder Maurice van Uden. “Vliegen is ook gewoon te aantrekkelijk geprijsd. Ik herinner mij nog vluchten van 2000 gulden.”


Actiegroep SchipholWatch ziet graag duurdere vliegtickets

De actiegroep zou graag zien dat de prijs van vliegtickets flink omhoog gaat, zodat de kosten van milieu- en gezondheidschade worden meegerekend.

De opmars van prijsvechters zorgt er voor dat het niet alleen drukker is op Schiphol, veruit het grootste vliegveld van het land. Ook kleinere luchthavens, en dan met name Eindhoven en Rotterdam, trekken veel reizigers naar de budgetmaatschappijen die van daaruit naar vakantiebestemmingen vliegen.

Van alle passagiers die in 2024 van of naar een kleiner nationaal vliegveld in Nederland vlogen, deed 98 procent dat met een budgetmaatschappij, becijferde het CBS. Een verviervoudiging. Wel gaan nog altijd twee keer zoveel reizigers vanaf Schiphol met een goedkoop ticket de lucht in (18,6 miljoen) dan vanaf de kleinere vliegvelden (9,2 miljoen).


Het is niet alléén de lage prijs die reizigers trekt

De meeste, en de populairste, bestemmingen voor budgetmaatschappijen liggen in West-Europa. Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn favoriet. In 2024 vloog 29 procent van de budgetpassagiers van en naar Spanje. Het Verenigd Koninkrijk en Italië staan op nummer twee en drie. Oost-Europese steden als Boedapest, Praag en Krakau zijn eveneens in trek. Reizigers die met traditionele maatschappijen vliegen, deden dat in 2024 vooral van en naar de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Is de populariteit van de EasyJets en Ryanairs van deze wereld echt alleen toe te schrijven aan de lage prijs? Luchtvaartspecialist De Wilde ziet ook nog iets anders: “Budgetmaatschappijen vliegen meestal rechtstreeks naar populaire steden. Die markt hebben de traditionele maatschappijen laten liggen.

“Het zijn ook niet uitsluitend vakantiegangers die de budget-toestellen bevolken. Ook de semi-zakelijke reiziger reist goedkoop”, zegt De Wilde. Dat zijn niet de mensen die de grote deals sluiten, maar medewerkers die voor hun werk elders in Europa moeten zijn. “Zij krijgen van hun werkgever een reisbudget, kopen daar goedkope vliegtickets voor zodat ze met de rest van hun budget een comfortabele hotelkamer kunnen boeken.”


Blog Trouw, 02-07-2025 (Joost van Velzen)