Elke.L*uwerysen
17th September 2015, 10:57
140 euro per maand voor wie niet in de file gaat staan
De SP.A komt met een gedurfd voorstel: beloon automobilisten die niet in de file gaan staan. Wie uit de spits blijft, kan tot maximaal 140 euro per maand verdienen. De partij wil dat er zo snel mogelijk een proefproject komt op de Antwerpse Ring.
De voorbije dagen was het weer prijs: de Antwerpse Ring zat vast door een ongeval, betogende taxichauffeurs versperden de toegangsweg naar Zaventem, op de E17 was het een hele avond aanschuiven. Scenario’s waarmee de SP.A met een gewaagd voorstel komaf wil maken.
Hoe? Door hardnekkige spitsrijders die ervoor kiezen niet in de file te gaan staan, geld te geven. Dat opperen de Vlaamse parlementsleden Joris Vandenbroucke en Yasmine Kherbache.
Wild! Van de Spits
Hun inspiratie halen de twee in Rotterdam. Daar loopt de tweede editie van het project ‘Wild! Van de Spits’. Vooraf geselecteerde fervente autogebruikers die in die regio regelmatig in de spits staan, krijgen een beloning voor elke keer dat ze de meest filegevoelige uren vermijden. Camera’s die de nummerplaten registreren, houden daar toezicht op.
Concreet denkt de SP.A aan een beloning van maximaal 100 euro cash, die fiscaal wordt vrijgesteld. Ook een optie is een tegoed te krijgen voor openbaar vervoer, dat kan oplopen tot 140 euro.
Voor het proefproject op de Antwerpse Ring vraagt de SP.A om 14 miljoen euro vrij te maken: genoeg om 10.000 mensen er tien maanden lang bij te betrekken.
Bron: De Standaard, 17 september 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150916_01871029
Mening: Ik vind het goed dat er nagedacht wordt over manieren om ons fileprobleem te bestrijden. Of dit echter een goed initiatief is, weet ik niet. Ik vraag me af op basis van welke informatie ze de personen gaan selecteren. En ookal wordt het fileprobleem erdoor opgelost, er zullen altijd frustraties blijven onder de mensen. "Waarom krijgt mijn buurman €100,00 en ik niet?" Als dit voorstel uiteindelijk uitgevoerd gaat worden, ben ik voorstander van het toekennen van een vergoeding die enkel gebruikt kan worden voor het openbaar vervoer. Op die manier wordt het openbaar vervoer gepromoot. En wie weet kiezen de 10.000 geselecteerde mensen er wel voor om na het proefproject van 10 maanden het openbaar vervoer te blijven nemen.
De SP.A komt met een gedurfd voorstel: beloon automobilisten die niet in de file gaan staan. Wie uit de spits blijft, kan tot maximaal 140 euro per maand verdienen. De partij wil dat er zo snel mogelijk een proefproject komt op de Antwerpse Ring.
De voorbije dagen was het weer prijs: de Antwerpse Ring zat vast door een ongeval, betogende taxichauffeurs versperden de toegangsweg naar Zaventem, op de E17 was het een hele avond aanschuiven. Scenario’s waarmee de SP.A met een gewaagd voorstel komaf wil maken.
Hoe? Door hardnekkige spitsrijders die ervoor kiezen niet in de file te gaan staan, geld te geven. Dat opperen de Vlaamse parlementsleden Joris Vandenbroucke en Yasmine Kherbache.
Wild! Van de Spits
Hun inspiratie halen de twee in Rotterdam. Daar loopt de tweede editie van het project ‘Wild! Van de Spits’. Vooraf geselecteerde fervente autogebruikers die in die regio regelmatig in de spits staan, krijgen een beloning voor elke keer dat ze de meest filegevoelige uren vermijden. Camera’s die de nummerplaten registreren, houden daar toezicht op.
Concreet denkt de SP.A aan een beloning van maximaal 100 euro cash, die fiscaal wordt vrijgesteld. Ook een optie is een tegoed te krijgen voor openbaar vervoer, dat kan oplopen tot 140 euro.
Voor het proefproject op de Antwerpse Ring vraagt de SP.A om 14 miljoen euro vrij te maken: genoeg om 10.000 mensen er tien maanden lang bij te betrekken.
Bron: De Standaard, 17 september 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150916_01871029
Mening: Ik vind het goed dat er nagedacht wordt over manieren om ons fileprobleem te bestrijden. Of dit echter een goed initiatief is, weet ik niet. Ik vraag me af op basis van welke informatie ze de personen gaan selecteren. En ookal wordt het fileprobleem erdoor opgelost, er zullen altijd frustraties blijven onder de mensen. "Waarom krijgt mijn buurman €100,00 en ik niet?" Als dit voorstel uiteindelijk uitgevoerd gaat worden, ben ik voorstander van het toekennen van een vergoeding die enkel gebruikt kan worden voor het openbaar vervoer. Op die manier wordt het openbaar vervoer gepromoot. En wie weet kiezen de 10.000 geselecteerde mensen er wel voor om na het proefproject van 10 maanden het openbaar vervoer te blijven nemen.