PDA

Bekijk de volledige versie : Uber ook in Italië verboden

Elke.L*uwerysen
26th May 2015, 22:01
Uber ook in Italië verboden

De omstreden taxidienst Uber mag zijn app UberPop niet meer aanbieden in Italië. De app vormt ‘oneerlijke concurrentie’, zo heeft een rechter in Milaan beslist na een klacht van de taxichauffeurs van de Italiaanse stad.

Het Amerikaanse Uber is actief in 58 landen wereldwijd, maar krijgt regelmatig ook te maken met rechtzaken. Zo werd Uber eerder al in Duitsland verboden, en loopt er in Frankrijk nog een zaak.

De Milanese rechter verbiedt het gebruik van UberPop in het hele land. Meer bepaald mag Uber geen diensten aanbieden ‘die betaald transport van derde partijen organiseren, verspreiden of promoten, door personen zonder administratieve vergunningen.’

UberPop was operationeel in Milaan en drie andere steden in Noord-Italië: Padua, Turijn en Genua. De beslissing heeft geen gevolgen voor de duurdere traditionele chauffeursdiensten die Uber in Rome aanbiedt.

In Duitsland kondigde Uber onlangs aan dat het met een compleet nieuwe dienst zal komen, UberX, die de Duitse wetgeving wel zou respecteren, met onder meer correct verzekerde en gecontroleerde wagens.

Bron: De Standaard, 26 mei 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150526_01699087

Mening: Deze ochtend werd Uber besproken in de les PAV 2 - Actua, nu kan ik er een actueel artikel over posten. Ik kende Uber persoonlijk nog niet, of nog niet zo goed als nu. Ik vind dan ook dat Italië recht in zijn schoenen staat als ze Uber wilt verbieden. Vergunningen zijn geen administratieve rompslomp, maar bewijzen wel degelijk zijn diensten. Ik vind dan ook dat Uber zich daaraan moet houden en geen oneerlijke concurrentiestrijd mag beginnen. Het is niet de bedoeling dat de bedrijven die administratief met alles in orde zijn gaan lijden onder de opkomende concurrentie die administratief niet in orde zijn.