actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: ‘Mijn kind laten vaccineren? Dat kies ik zelf wel’?
Moet kunnen... 0 0%
No way... 10 100.00%
Stemmers: 10. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th August 2017, 02:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question ‘Mijn kind laten vaccineren? Dat kies ik zelf wel’

‘Mijn kind laten vaccineren? Dat kies ik zelf wel’


De anti-vaccinatiebeweging groeit in heel Amerika, maar in Texas is het verzet tegen vaccins het meest politiek georganiseerd. De beweging krijgt bovendien extra energie door Trump, die een (ongefundeerd) verband met autisme ziet.



‘Ik wil niet dat de overheid medische beslissingen neemt over mijn kinderen, want ik weet wat het beste voor hen is.’ Aan het woord is Jackie Schlegel (37), een moeder van drie. Ze is de voorzitster van ‘Texans for vaccine choice’, een snel groeiende beweging van ouders die zich verzetten tegen de vaccinatie van hun kinderen.

Op Facebook telt de groep al 13.000 leden. Schlegel spendeert volle dagen in het parlement van Texas, waar ze wetgevers tracht te beïnvloeden. De anti-vaccinatie*beweging staat ook sterk in Oregon, Californië, Washington en Colorado. Maar in Texas is de groep het best georganiseerd en ook politiek het actiefst. Het huis van afgevaardigden telt er 150 leden. Volgens Jackie heeft ‘Texans for vaccine choice’ al de steun van 49 lokale parlementsleden.

Volgens gezondheidsexperts voorkomen vaccinaties jaarlijks de vroegtijdige dood van zo’n 2,5 miljoen kinderen. Maar de tegenstanders van vaccins grijpen naar een pseudowetenschappelijke uitleg, of naar niet bewezen theorieën over de ongewenste neveneffecten, zoals autisme (zie inzet).

Schlegel speelt het slim door niet op de medische argumenten pro vaccins in te gaan. ‘Wij zijn niet per se tegen vaccins, wij verdedigen alleen het recht van ouders om zelf te kiezen. Onze groep is twee jaar geleden opgericht, als reactie tegen een wetsvoorstel dat vaccinaties in Texas wilde verplichten in het publieke onderwijs. Als we dat toelaten, wat wordt dan het volgende waarmee de overheid zich zal bemoeien?’

Met de woorden ‘overheid’ en ‘bemoeien’ sprak Jackie in politiek Amerika een toverformule uit. In het Texaanse parlement kreeg ze moeiteloos de steun van de ‘Freedom Caucus’, een groep oerconservatieve Republikeinen die zich verzet zich tegen de inmenging van de overheid in het privéleven van burgers.


Minder respons

Jinny Suh (40) ziet het met lede ogen aan. In haar woning, in een buitenwijk van Austin, is de jonge moeder gestart met ‘Immunize Texas’, een campagne die ouders juist aanmoedigt hun kroost te laten vaccineren. Maar met slechts 1.550 volgers op Facebook krijgt Suh een pak minder respons. ‘Veruit de meeste ouders in Texas laten hun kinderen nog altijd vaccineren’, zegt zij. ‘Maar ze vinden dat vanzelfsprekend. In actie voeren hebben ze weinig zin.’

Suh is bezorgd om het stijgend aantal niet-gevaccineerde kinderen. ‘Sinds 2003 laat Texas ouders toe om hun kinderen ook voor niet-medische redenen vrij te stellen van vaccinatie. Intussen hebben al meer dan 44.000 ouders die vrijstelling aangevraagd. Zij schermen met hun recht om te kiezen. Maar mijn kinderen dan? Zij lopen een risico, met al die niet ingeënte kinderen in hun buurt.’

Pas als meer dan 95 procent van een groep kinderen is ingeënt tegen de mazelen, wordt de groep immuun. ‘Daarom heb ik als ouder tenminste het recht om het vaccinatiepercentage van een school te weten, zodat ik mijn schoolkeuze kan aanpassen’, vindt de activiste. Maar de anti-vaccinatielobby protesteert daartegen, op basis van het recht op privacy.


Wachten op uitbraak

‘In Texas is het gewoon wachten op een uitbraak van de mazelen, zoals in Californië’, besluit Suh. In 2015 kregen in die staat 131 mensen de mazelen. De bron van die besmetting was toen een niet-ingeënt kind, in Disneyland.


Trump ziet verband met autisme

Een belangrijke grondlegger van de samenzweringstheorieën over vaccins is Andrew Wakefield. In 1998 publiceerde de Britse arts een studie in The Lancet, die een frauduleus verband legde tussen vaccins en autisme. De publicatie werd later ingetrokken en Wakefield verloor zijn medische vergunning in Groot-Brittannië. Maar toen had hij al voldoende ouders in Europa en in Amerika schrik aangejaagd.

De Brit woont vandaag in Austin (Texas), vanwaaruit hij de anti-vaccinatiebeweging aanvuurt. Donald Trump heeft Wakefield al ontmoet. Hij was zelfs te gast op één van de feesten voor diens eedaflegging. Trump tweette meermaals dat hij gelooft in het verband tussen vaccins en autisme. Dat daar geen wetenschappelijke grond voor is, deert de president niet.

Ook in Europa wint de anti-vaccinatiebeweging aan terrein, en wel zo sterk dat Frankrijk en Italië onlangs hebben ingegrepen. Italië maakte deze lente vaccins verplicht voor kinderen in het openbare onderwijs. Frankrijk wil vanaf 2018 elf vaccins voor alle kinderen verplichten. (iro)


DS, 03-08-2017 (Ine Roox)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.