|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Meeste twitteraars verspreiden foute informatie tijdens rampen
Negen op de tien twitteraars verspreiden foutieve informatie tijdens rampen. Dat leert een studie van de bomaanslag tijdens de marathon van Boston en van de doortocht van orkaan Sandy.
Twitter wordt vanwege zijn snelheid en zijn open karakter tijdens rampen vaker gebruikt dan andere media. Maar is het dan ook een betrouwbaar kanaal? Onderzoekers van de Universiteit van Buffalo namen meer dan 20.000 tweets onder de loep die gepubliceerd waren tijdens de marathon van Boston (15 april 2013), toen bomaanslagen en schietpartijen aan vijf mensen het leven kostten, en van de doortocht van orkaan Sandy (oktober 2012). Leuk vinden of delen Maar liefst 86 tot 91 procent van de actieve twitteraars bleek foutieve informatie te verspreiden tijdens de ramp. Dat deden ze door een foutief bericht te delen of het leuk te vinden. Slechts 5 tot 9 procent probeerde te achterhalen of het bericht klopte, door het bericht te delen en te vragen of de informatie juist was, en 1 tot 9 procent uitte twijfel, meestal door aan de originele tweet toe te voegen dat de informatie niet correct was. Niet alleen verspreiden de meeste twitteraars foute informatie, nadien zetten de meesten die informatie ook niet recht. Minder dan 10 procent van de gebruikers die foute informatie had verspreid, verwijderde zijn tweet, minder dan 20 procent corrigeerde de foute tweet met een nieuwe tweet. Beurs van New York onder water De orkaan Sandy passeerde onder meer door New York. Een gerucht dat snel de ronde deed op Twitter was dat de bekende beurs van New York onder water stond. Dat bleek achteraf fout te zijn. "Voor zover bekend is dit de eerste studie die onderzocht hoe geschikt Twittergebruikers zijn om onwaarheden te ontmaskeren tijdens rampen. Helaas bieden de resultaten geen flatterend beeld”, zegt hoofdauteur Jun Zhuang van de faculteit Industriële - en Systeemingenieurkunde. "Deze bevindingen zijn belangrijk omdat ze laten zien hoe gemakkelijk mensen worden misleid tijdens momenten waarop ze het meest kwetsbaar zijn en welke rol sociale media spelen in deze misleiding”, zegt Zhuang. De studie verscheen in het vakblad Natural Hazards. Bron: Inter Press Service 14/05/2018 https://www.ipsnews.be/artikel/mees...-tijdens-rampen Eigen mening: We weten al langer dan vandaag dat nepnieuws bestaat en dat het vaak verspreid wordt via sociale media. In dit geval is Twitter vooral een makkelijke manier om snel veel mensen te bereiken en op de hoogte te houden van een ramp. Ik denk dat er veel emoties gepaard gaan met een ramp. Personen zijn dan minder snel geneigd om de bron van een artikel na te gaan. Bij berichten op sociale media zou je eigenlijk telkens twijfels moeten hebben. Is het bericht wel betrouwbaar? Onwaarheden ontmaskeren is niet altijd even makkelijk. Zeker als je wordt misleid op kwetsbare momenten. De rol van sociale media wordt hier weer eens duidelijk. Ik denk dat we allemaal kunnen werken aan het herkennen en wegwerken van foute informatie. Als je foutieve info hebt gedeeld, dan kan je dit best verwijderen of rechtzetten. Ook op school wordt dikwijls al mediawijsheid aangeleerd. Het kritisch omgaan met sociale media blijft belangrijk. Laat jezelf niets wijsmaken. |