actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2018, 18:07
Jana.d*Boer Jana.d*Boer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Noorderwijk
Posts: 30
In Spanje is niet elke verkrachting een verkrachting

BRUSSEL (DS, REUTERS)De manifestanten dragen handgeschreven bordjes met slogans als ‘Ik geloof je wel’ en ‘Nee is nee’, in het Spaans en in het Baskisch. Sinds donderdag komen ze in verschillende steden op straat omdat vijf mannen door een rechtbank werden veroordeeld wegens ‘seksueel misbruik’ en niet wegens verkrachting, waar zwaardere straffen op staan. In de noordelijke stad Pamplona, waar het misdrijf plaatsvond, waren de manifestanten zaterdag volgens de politie met 35.000. Ook in Madrid en Barcelona werd er betoogd tegen de Spaanse strafwet en justitie, die volgens de betogers archaïsch en vrouwonvriendelijk zijn.


De feiten speelden zich af op 7 juli 2016, tijdens het meerdaagse festival van San Fermín, bekend om zijn stierenloop, machismo en incidenten van seksueel geweld. De daders zijn vijf mannen uit Sevilla, toen tussen de 26 en de 28 jaar oud. Eén van hen was bij het leger, een ander bij de politie. Het slachtoffer was 18, komt uit Madrid en kende de daders niet.

De jonge vrouw dacht dat ze in de vroege uurtjes met de vijf in een portaal een joint zou roken, maar werd door hen misbruikt, gepenetreerd en gefilmd. Eén van hen, de militair, stal haar telefoon. Daarna werd ze huilend achtergelaten op een bankje en sprak ze een politiepatrouille aan.


De vrouw dacht dat ze met de vijf in een portaal een joint zou roken, maar werd misbruikt en gefilmd
De filmpjes, 96 seconden in totaal, zijn een belangrijk bewijsstuk. De vijf wisselden ze uit via WhatsApp, in een groepsgesprek dat ze ‘la manada’ hadden genoemd, Spaans voor ‘de wolfsroedel’. De jonge vrouw is op de beelden passief en heeft de ogen gesloten, aldus de politie. Volgens de advocaten van de vijf ging het om groepsseks met wederzijdse instemming. Het slachtoffer zegt dat ze verlamd was door angst.

De zaak leidt al maanden tot woede en controverse, onder meer toen bleek dat de familie van een van de daders via een privédetective had laten vaststellen dat het slachtoffer nog steeds op reis ging en al eens lachend met vriendinnen op straat werd gezien.


Om de anonimiteit van het slachtoffer te beschermen, vond de rechtszaak plaats achter gesloten deuren, maar het vonnis, door een college van drie rechters, werd op televisie voorgelezen. De openbare aanklager had voor elk van de beschuldigden straffen van meer dan twintig jaar geëist. Ze kregen negen jaar en moeten een schadevergoeding betalen.

Twee van de drie rechters erkennen dat er geen instemming was, maar zien geen bewijzen van geweld of intimidatie, die volgens de Spaanse wet elementair zijn om van verkrachting te kunnen spreken. Ze zien de feiten daarom als seksueel misbruik, een (lichtere) kwalificatie voor seks met iemand die geen toestemming kan geven, bijvoorbeeld door dronkenschap, minderjarigheid of een handicap.

‘Kreten van plezier’

De derde rechter ziet in de videobeelden niets anders dan ‘ruwe en ongeremde seks’ op een ‘louche en ongezellige plaats’, waarbij geen van de deelnemers veel schaamte toont, ‘ook niet het slachtoffer’. Haar kreten kunnen volgens hem ook een uiting van plezier zijn, noteert de krant El Español. Hij stemde niet mee met zijn collega’s, want had een vrijspraak terecht gevonden.

Volgens het Belgische strafwetboek is elke seksuele penetratie zonder instemming een verkrachting. In Spanje gaan stemmen op om de definitie van verkrachting zo te verruimen dat daders veroordeeld kunnen worden als er geen bewijs is van fysieke dwang. De Spaanse minister van Justitie, Rafael Catalá, heeft al laten weten dat hij zich daarover beraadt.

Catalá suggereerde vrijdag ook dat de rechter die een vrijspraak voorstond, gedisciplineerd zou moeten worden. Dat laatste komt hem dan weer op kritiek te staan dat hij de scheiding der machten niet respecteert. Dat schrijft de krant El País. De openbaar aanklager gaat tegen het vonnis in beroep. (wwo)







EIGEN MENING: Toen ik dit artikel las was ik een poosje gedegouteerd. Ik snap niet dat een land als Spanje zo licht gaat over een verkrachtingszaak. Wanneer een vrouw onvrijwillig seks heeft, gepenetreerd wordt tegen haar eigen wil, is dit naar mijn mening verkrachting. Het valt op dat de rechter in kwestie een man is. Ik weet dat een rechter objectief moet zijn maar ik vraag me toch af of er een andere uitspraak geweest zou zijn indien er een vrouwelijke rechter was. Ik vind het positief dat er een protest gehouden werd tegen de uitspraak. Hopelijk wordt er actie ondernomen en wordt de wetgeving aangepast zodat dit soort zaken niet meer kunnen gebeuren in de toekomst.




BRON: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180429_03489893
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.