|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Zwarte sneeuw voor olievervoer over zee
Ruwe olie mag de voorbije twaalf maanden dan wel de helft duurder geworden zijn (van 50 naar bijna 75 dollar per vat), de reders die al die olie over zee vervoeren, zien alleen maar zwarte sneeuw. Zware verliezen zijn hun deel. De kwartaalresultaten van de Belgische oliereder Euronav spraken gisteren boekdelen. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 daalde de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar met liefst 40 procent, tot net 98 miljoen dollar. Veel te weinig om uit de kosten te komen. Euronav incasseerde een verlies van ruim 39 miljoen dollar.
Het drukte de scheepvaartwereld en de analisten nog maar eens met de neus op de aanhoudende miserie van het olietransport over zee. De Belgische oliereder is immers niet de minste. Dankzij de overname van zijn Amerikaanse sectorgenoot Gener8, die begin dit jaar werd aangekondigd, is Euronav op weg om tegen de zomer de grootste onafhankelijke olierederij ter wereld te worden. Groter worden biedt voorlopig geen bescherming tegen de slechte gang van zaken in de olietankersector. Groot pijnpunt: er zijn veel te veel olietankers in de vaart. Gevolg: zeer lage vrachttarieven. Het tarief in de spotmarkt voor een supertanker – Very Large Crude Carrier of VLCC in het scheepvaartjargon – is in een jaar tijd gezakt van iets meer dan 40.000 naar nog geen 19.000 dollar per dag. Er zijn veel te veel olietankers in de vaart, met als gevolg zeer lage vrachttarieven De overcapaciteit bij de oliereders dateert echter niet van gisteren. In de jaren van economische hoogconjunctuur voor 2008 verdienden de olierederijen geld als slijk en werden massaal nieuwe tankers besteld. De crisis van 2008 maakte daaraan abrupt een einde. Sindsdien is de touwtjes aaneen blijven knopen de prioriteit. Wat in veel gevallen niet meer lukt. De voorbije jaren zijn twee van de grootste oliereders onderuitgegaan. Euronav is tot nog toe een van de sterkhouders in de sector en profileert zich tegelijk als consolidator en als bedrijf dat dankzij zijn sterke balans het langst overeind wil blijven. In afwachting van het keren van het tij. Volgens de Britse topman van Euronav, Paddy Rodgers, hangt de toekomst van het olievervoer geheel af van een drastische verschroting van supertankers wereldwijd. Met 21 verschrote exemplaren werd in het eerste trimester van 2018 alvast een record gevestigd. Maar het zet nog geen zoden aan de dijk. Want tegelijk werden alweer 8 nieuwe schepen en nog eens tussen 20 en 30 exemplaren die aan de ketting waren gelegd, weer in de vaart genomen. En voor het einde van dit jaar komen er nog eens 49 splinternieuwe supertankers bij. Is Euronav als grootste ter wereld niet in staat de bakens te verzetten? Het antwoord is negatief. De Belgische oliereder is de grootste aan het worden in een zeer versnipperde markt. Er varen momenteel ruim 700 supertankers rond. Waarvan Euronav er, met Gener8 erbij, 44 in handen heeft. Dat is veel te weinig om op tafel te slaan en een eind te maken aan de overcapaciteit. De Standaard, 26/04/2018 http://www.standaard.be/cnt/dmf20180425_03483590 Eigen mening: Ondanks dat olie duurder is geworden, maar dit betekent niet dat het bij de oliereders goed gaat. Het probleem is dat er te veel olieschepen zijn waardoor de prijs om olie te vervoeren daalt en er is dus ook veel concurrentie. Dit is niet goed voor de economie en de oliereders, maar dit kan misschien wel een grote impact hebben op de prijs van olie. Olie is een uitputtelijke bron en er kan dus niet oneindig van gebruikt worden. Er is dus altijd minder en minder olie beschikbaar. Dit is al een reden waardoor de prijs kan gaan stijgen. Nu ook omdat er zoveel concurrentie is en de vervoerskosten laag liggen, moet de prijs van olie wel stijgen zodat de oliereders er nog winst uit kunnen krijgen. Langs de andere kant heeft het ook een goed effect; als de prijs stijgt, gaan er minder mensen olie kopen en gaan ze alternatieve en groenere bronnen zoeken. |