actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 21st February 2018, 11:27
Floris.D* Houwer Floris.D* Houwer is offline
Registered User

Ben Weyts (N-VA) wil 22 zwarte punten versneld wegwerken

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) laat 22 zwarte verkeerspunten versneld aanpakken en maakt daarvoor 20 miljoen euro extra vrij. Gisteren was er een dodelijk ongeval op zo'n zwart punt, in de Gentse deelgemeente Oostakker. Een meisje van 16 is daarbij om het leven gekomen.

"We gaan in versneld tempo door met het zo veilig mogelijk maken van zo veel mogelijk kruispunten in Vlaanderen en we trekken daar nooit geziene financiële middelen voor uit", zegt Weyts aan VRT NWS.

"Je hebt enerzijds een historische lijst van 800 zwarte punten. Daarvan blijven er nog 22 over", legt hij uit. "Het is niet voor niets dat die overblijven, want het zijn de meest complexe en de duurste." Van die overblijvende zwarte punten worden er momenteel 5 aangepakt. "9 worden dit jaar nog aanbesteed, en de laatste zitten in een onteigenings- en een ontwerpfase", aldus Weyts. "Dikwijls is dat het probleem: de discussie rond de onteigening, de juridische procedures."

"Ik heb al 50 miljoen euro extra uitgetrokken voor de aanpak van de laatste 22", zegt Weyts nog. "Daarbij trek ik nog eens 20 miljoen euro extra uit, om ervoor te zorgen dat die gerealiseerd raken."

Ik betreur dat men gisteren onmiddellijk conclusies wilde trekken en schuldigen aanwijzen
Vlaams minister Ben Weyts (N-VA)

BINNENLAND
Fietsersbond vraagt Weyts om zwarte punten in het verkeer aan te pakken: "Het geld ligt er al twee jaar"
ma 19 feb 19:05
"In plaats van met een historische en statische lijst werken we nu op jaarlijkse basis, op basis van een lijst van de meeste ongevallengegevens. Daarvoor heb ik een jaarlijks budget van 45 miljoen euro extra."

Gisteren wees het Agentschap voor Wegen en Verkeer richting Gent, dat zijstraten op het kruispunt moet aansluiten. "Ik betreur dat men gisteren onmiddellijk conclusies wilde trekken en schuldigen aanwijzen, terwijl volgens het Agentschap voor Wegen en Verkeer het probleem vooral lag bij het verzet van de Stad Gent", aldus Weyts. "Volgende week zitten onze diensten samen om te bekijken hoe we dat verzet van de Stad Gent kunnen beantwoorden."
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...eld-wegwerken-/

Eigen mening: Naar mijn mening kan het niet snel genoeg gaan om alle 'zwarte' kruispunten in België en het verkeer in het algemeen in België te verbeteren en veiliger te maken. Een ongeluk is altijd snel gebeurt en er is niet altijd iets aan te doen maar als je er alles aan gedaan hebt om alle gevaarlijke punten in België veiliger te maken kunnen we het de overheid niet verwijten.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:16.