|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Zullen ze het dan nooit leren? Een op vijf rijdt te snel in schoolomgeving
BRUGGE - De Brugse politie heeft in de maand september 945 boetes uitgedeeld voor overdreven snelheid in de schoolomgeving. Liefst een bestuurder op de vijf reed te snel en dat ondanks alle acties en aankondigingen. “De controles gaan door”, klinkt het.
Folders, een campagne op sociale media, verkeerseducatieve routes, grotere zichtbaarheid van de oversteekplaatsen en meer politie aan de schoolpoort: de stad Brugge spaarde kosten noch moeite om de veiligheid aan de schoolpoort te verhogen nadat in februari een zesjarig jongetje voor zijn school werd aangereden door een vrachtwagen en aan zijn verwondingen overleed. Maar alle inspanningen ten spijt heeft de politie in de eerste schoolmaand een pak boetes voor overdreven snelheid uitgedeeld in de Brugse schoolomgevingen. Liefst 945 bestuurders, zowat een op de vijf, reed tijdens de schooluren te snel in de zone dertig. “De cijfers tonen aan dat we, gespreid over Brugge, moeten blijven controleren. Dat zullen we dan ook doen”, zegt korpschef Dirk Van Nuffel. Meer schoolstraten In basisschool Sint-Lodewijkscollege aan de Gistelse Steenweg, waar het tragische ongeluk gebeurde, komen de cijfers hard aan. In de straat werden op een maand tijd 227 snelheidsovertredingen vastgesteld. “Hier schrik ik toch van”, zegt directeur Marc Slosse. “Maar deze cijfers sterken me nog meer in mijn overtuiging dat er verkeerslichten voor de schoolpoort moeten komen. Alleen zo kan je het verkeer dwingen om te remmen.” Schepen van Onderwijs Pablo Annys (SP.A) is evenzeer onder de indruk van de cijfers. “Dit duidt er vooral op dat onze acties nodig zijn. We moeten het rijgedrag wijzigen en dat kan niet in een maand tijd. Ik ben er ook van overtuigd dat we nog een stapje verder moeten gaan en dan denk ik onder meer aan de uitbreiding van het aantal fiets- en schoolstraten.” Sinds september telt Brugge twee schoolstraten die ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds, wanneer de schoolpoort openstaat, worden afgesloten voor auto’s. “Zowel de scholen, buurt als ouders reageren positief. We bekijken welke schoolomgevingen nog in aanmerking komen.” Gemachtigde opzichters Een andere politieactie heeft dan weer een dode muis gebaard. In september zou de politie ondersteuning geven aan de gemachtigde opzichters, door al wie hun instructies negeerde op de bon te slingeren. Maar dat leverde welgeteld een proces-verbaal op, voor een wagen die geparkeerd stond op het zebrapad. De oorzaak? Er waren amper opzichters aan het werk. “En als de scholen geen gemachtigde opzichters inzetten, dan kunnen we ze ook niet ondersteunen”, zegt korpschef Van Nuffel. Een aantal scholen vraagt de stad om zelf opzichters in te schakelen. Eind oktober plant de politie een overleg. EIGEN MENING: Het is naar mijn mening superbelangrijk om zoveel mogelijk verschillende acties te ondernemen om de schoolomgeving zo veilig mogelijk te maken. Ik zie zelf bij het afzetten van mijn dochter aan school dat er inderdaad veel bestuurders te snel rijden. Een kleuter zoals mijn dochter bijvoorbeeld leert in het klasje wel dat ze moet opletten in het verkeer en leren wat regeltjes zoals het gebruik van het zebrapad maar als zij aan de overkant haar vriendinnetjes ziet lopen zou ze even goed een spurt kunnen nemen om bij hen te geraken. Zo'n kleine kinderen snappen nog niet hoe gevaarlijk het verkeer kan zijn. Automobilisten weten dit WEL! Ik ben het eens met directeur Marc Slosse dat verkeerslichten aan elke school een goede zaak zou zijn omdat de bestuurders verplicht zijn om hun snelheid te minderen. Een systeem waarbij het licht op rood springt als je te snel rijdt lijkt me ook geschikt. Een dringende wake-up call is nodig om de schoolomgeving zo veilig mogelijk te maken. Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...g&utm_term=feed op 14/10/2017 |