|
|||
|
|||
Politie flitst nu ook fietsers
Politie flitst nu ook fietsers
In het Oost-Vlaamse Ronse heeft de politie een superflitser aangekocht om in zones 30 actief te controleren op te snelle fietsers. Het is de eerste camera die ook een fiets kan detecteren. Door de opkomst van de snelle e-bikes halen fietsers tegenwoordig snelheden tot 45 kilometer per uur. Zij komen in de eerste plaats in het vizier van de flitser omdat ze met een verplicht nummerplaatje rijden. Maar ook wie geen nummerplaat heeft, riskeert een boete. Wielertoeristen zijn minder enthousiast. ‘Sommige leden zullen dit niet leuk vinden’, zegt Frank Glorieux van de Vlaamse Wielerbond. ‘Maar ze moeten beseffen dat de regels er voor iedereen zijn.’ Bron: De Standaard, 5/05/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170505_02867152 Eigen mening: Ik vind het goed dat nu ook fietsers geflitst kunnen worden. Ik fiets zelf zeer vaak en besef dan ook maar al te goed dat je ook gevaarlijke situaties kan creëren door te snel te fietsen en niet enkel wanneer je te snel rijd met de auto. Zeker in een zone 30 waar vaak veel kinderen rondlopen is het noodzakelijk om niet te snel te rijden met de fiets. Als je iemand met een hoge snelheid aanrijdt kan het slachtoffer ernstig gewond raken. Ik vind het dan ook goed dat men mensen die sneller dan 30 rijden in een zone 30 gaat beboeten. Ik vind het wel vreemd dat ook mensen die geen nummerplaat op hun fiets beboet kunnen worden. |