actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2017, 10:41
Nick.D*.Schutter Nick.D*.Schutter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulle
Posts: 70
Wie in Brussel bedrijfswagen heeft, krijgt abonnement of fiets cadeau

Wie in Brussel bedrijfswagen heeft, krijgt abonnement of fiets cadeau

Hoofdstedelijk Gewest komt met een eigen mobiliteitsplan

Wie in Brussel werkt en een bedrijfswagen heeft, krijgt daarbovenop ook zijn treinabonnement terugbetaald of een fiets cadeau. De Brusselse regering wil met die maatregel het fileleed in de hoofdstad aanpakken. Maar werkte de federale regering al niet aan een mobiliteitsbudget?


Per dag rijden 200.000 wagens de hoofdstad binnen. De Brusselse regering heeft een plan klaar om de files aan te pakken. Bedrijven zullen verplicht worden om een werknemer met een salariswagen (die je krijgt boven op je loon, maar je eigenlijk niet nodig hebt voor je job) ook nog eens een abonnement voor het openbaar vervoer of een bedrijfsfiets aan te bieden. Daarnaast zou de werknemer sowieso recht hebben op een abonnement op fietsverhuurdienst Villo.

Er worden zo geen salariswagens rechtstreeks van de weg gehaald, maar ze worden wel duurder voor de werkgever, waardoor die twee keer nadenkt alvorens er een toe te kennen. Omgekeerd krijgt de werknemer alternatieven aangeboden om naar zijn werk te komen. Leefmilieu*minister Céline Fremault (cdH) nam het initiatief en kreeg daarbij de steun van haar collega op Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).

De maatregel zou ingaan vanaf 2018 en is voor iedereen die in Brussel werkt van toepassing. Er zijn minstens 38.000 mensen met een salariswagen die voldoen aan de voorwaarden. Bedrijven met minder dan honderd werknemers of minder dan tien auto’s in het wagenpark ontsnappen aan de regeling.

Mobiliteitsbudget

Maar zit de federale regering niet op gelijkaardige plannen te broeden met het mobiliteits*budget? Volgens wat nu op tafel ligt, zal een werknemer zijn salariswagen kunnen inruilen voor een maandelijks nettobedrag. Bij CD&V, Open Vld en N-VA gaan er echter stemmen op om die wagen te kunnen omwisselen voor een treinabonnement en/of fiets. De kosten voor de werkgever en werknemer moeten daarbij gelijk blijven. Ook de sociale partners brachten een advies in die zin uit.

De Brusselse en federale regering zitten zo in elkaars vaarwater. Bij de een krijg je iets extra, bij de ander moet je je bestaande budget herverdelen. Je kunt maar beter in de hoofdstad werken, lijkt zo. “Het is nog niet duidelijk wat federaal uit de bus komt, maar we kunnen onze plannen daar verder op afstemmen”, laat Brussels minister Smet weten. “De wil om samen te werken is er.”

Een gelijkaardig geluid bij minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA), binnen de regering de trekker van het mobiliteitsbudget. “Het staat de regio’s vrij om hun eigen beleid te voeren. We bekijken de fiscale kant van de zaak. In de toekomst zal blijken in welke mate beide systemen compatibel zijn.”

Volgens Frémault is wat zij het “federale maatregeltje” noemt sowieso financieel nadelig. “Het bedrag dat je krijgt zal nooit de echte gebruikswaarde compenseren”, luidt het op haar kabinet. Overigens, wie van een federaal mobiliteitsbudget gebruikmaakt, komt niet in aanmerking voor een extra abonnement of fiets in Brussel. Hoe je de keuze tussen beide systemen maakt, is lang nog niet duidelijk.

Coherent beleid?

Werkgeversorganisatie VBO reageert verbaasd op de plannen. “Het kan niet dat werkgevers op kosten worden gejaagd”, zegt mobiliteitsexperte Marie-Noëlle Vanderhoven. “Het blijkt nog maar eens dat er betere coördinatie nodig is tussen de verschillende beleidsniveaus.”

Mobiliteitsexpert Kris Peeters heeft het over een positief signaal. “Bedrijven worden hier voor hun verantwoordelijkheid gesteld”, zegt hij. “Al te vaak wordt er alleen naar de overheid gekeken.”

De wetgeving is al uitgebreid besproken binnen de Brusselse regering. Het voorstel wordt nu onderzocht door de Raad van State. De bedoeling is om alles definitief goed te keuren voor de zomervakantie.

Bron: De Morgen, 5/05/2017, http://www.demorgen.be/politiek/wie...adeau-b866843d/

Eigen mening: Ik vind het zeer goed dat nu ook Brussel aan een mobiliteitsplan werkt. Meerdere steden zijn hier mee bezig en ik vind dit een zeer goede zaak. Dit mobiliteitsplan heeft meerdere voordelen. Zo zou het voor de werknemers zelf goed zijn voor hun gezondheid als ze met de fiets die ze cadeau krijgen naar hun werk rijden. Als ze van verder moeten komen is het voor hen dan weer handig dat ze een abonnement krijgen op het openbaar vervoer. En natuurlijk zijn zowel het overstappen van auto naar fiets of openbaar vervoer goed voor het milieu. Het zou ook iets doen aan de lange file's in Brussel. Het is niet de bedoeling om de bedrijfswagen af te schaffen maar om buiten deze ook nog andere alternatieven te vergoeden. Dit zou er bij veel bedrijven voor zorgen dat ze toch de bedrijfswagen afschaffen omdat het anders te duur gaat worden voor hen. Dit is een goede zaak want bedrijfswagens zijn een groot probleem in België en hier moet dringend aan gewerkt worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.