actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 4th April 2017, 20:42
hendrik.v*ndyck hendrik.v*ndyck is offline
Registered User

Elk jaar 50 schadevergoedingen voor onterechte opsluiting

Vorig jaar vroegen 82 mensen een schadevergoeding aan, omdat ze onterecht in de gevangenis hadden gezeten. 13 van hen kregen al zo’n schadevergoeding toegekend, 43 dossiers zijn nog in behandeling. Het gaat om mensen die als verdachten in voorhechtenis werden opgesloten, en van wie achteraf bleek dat ze onschuldig waren, of dat er onvoldoende bewijs tegen hen was.
Analyse
Wat is de prijs van vrijheidsberoving? - Dirk Leestmans
Zulke mensen kunnen achteraf geld vragen van de Belgische staat, als compensatie voor die tijd in de gevangenis. Maar ze moeten die stap wel zelf zetten. De minister van Justitie beslist in eerste instantie dan of iemand zo’n schadevergoeding krijgt, en hoe hoog die is. Vaste bedragen zijn er niet. Tegen de beslissing van de minister kan je in beroep gaan.

Het cijfer van die schadevergoedingen blijft al enkele jaren vrij stabiel: gemiddeld vraagt een honderdtal mensen die aan, en ongeveer de helft van de dossiers wordt goedgekeurd.

In 2012: 99 aanvragen, 54 goedgekeurd
In 2013: 88 aanvragen, 40 goedgekeurd
In 2014: 97 aanvragen, 54 goedgekeurd
In 2015: 107 aanvragen, 55 goedgekeurd
In 2016: 82 aanvragen, 13 goedgekeurd
De criteria voor zo’n schadevergoeding zijn wel vrij streng. Zo mag een verdachte zelf geen aanleiding hebben gegeven voor zijn opsluiting, bijvoorbeeld door zich verdacht te gedragen. Volgens advocaat Frank Scheerlinck is het systeem te strikt. Zijn cliënt zat meer dan vier jaar in voorhechtenis, voor hij door het Hof van Assisen werd vrijgesproken: "Je kunt in alles een reden zien om mensen op te sluiten, en dan heb je geen recht meer op een schadevergoeding".

Ook de bedragen vindt de advocaat te laag: "Mijn cliënt heeft meer dan 1500 dagen onschuldig in de gevangenis gezeten, dan kan ik moeilijk akkoord gaan met een bedrag van 36.500 euro. Dat is een bedrag om mee te lachen. 150.000 euro lijkt me redelijk."

Eigen mening:

Het lijkt me verschrikkelijk als je onterecht in de gevangenis beland. Bij het voorbeeld dat gegeven wordt in het artikel heeft de verdachte 4 jaar onterecht in de gevangenis gezeten. Ik kan me niet voorstellen hoe dat moet voelen wanneer je voor zo’n lange tijd wordt ontnomen van je vrijheid. Natuurlijk is het nodig om verdachten in voorhechtenis te houden bij een lopende zaak, maar 4 jaar lijkt me toch wel zeer extreem. Als het toch niet anders kan en de verdachte moet voor een lange tijd de gevangenis in zonder schuldig bevonden te worden, vind ik wel dat deze persoon een serieuze schadevergoeding mag krijgen als blijkt dat hij/zij niet schuldig is.

Bron: De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2942474
Met citaat antwoorden
Oud 5th April 2017, 22:10
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User

Onschuldig jaren opgesloten zitten lijkt me verschrikkelijk! Je staat stil in de tijd, stil in een cel. Zo lang voor je onschuld pleiten moet toch het leven en de wil uit je zuigen. Ik geloof niet dat je als dezelfde persoon vrij komt. Ik begrijp dat de advocaat een hoger bedrag eist. Heel je leven is verandert, je persoonlijkheid, je leefomgeving, je sociale vaardigheden,... het is onvoorstelbaar. Het is nog niet eens zeker dat je een vergoeding krijgt want je kunt je 'verdacht' gedragen hebben. Deze term vind ik ook maar vaag, je verdacht gedragen, wie/wat beslist dat je je eigen verdacht gedraagt.
Je kunt zelfs nog voor het goede te doen in de gevangenis zitten, kijk naar Nelson Mandela,... . Dat lijkt me verschrikkelijk. Je probeert het goede te doen en het enige wat je krijgt is gevangenschap.
Uiteindelijk kunnen ze de regels denk ik niet soepeler maken. Stel je voor dat de overheid dat doet en dat iemand die schuldig is vrijuit gaat, dat gebeurt hedendaags al dus zit je met het dilemma: minder onschuldige in gevangenschap en meer schuldige op vrije voeten of eerder andersom? Het is niet gemakkelijk en in deze omstandigheden kun je niet zwart-wit-denken.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:31.