actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd March 2017, 11:28
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Verkeersovertreders zijn meestal mannen

Een bestuurder die wordt betrapt op rijden onder invloed van alcohol of op een inbreuk met het *rijbewijs, is meer dan acht op de tien keer een man. Als er drugs in het spel zijn, gaat het zelfs om 94 procent.
Ze zijn opmerkelijk hoog, de cijfers die Kamerlid Sabien *Lahaye-Battheu (Open VLD) opvroeg aan minister van Binnenlandse *Zaken Jan Jambon (N-VA). Bij 83 procent van de overtredingen wegens rijden onder invloed van alcohol zat een man achter het stuur, net als bij 84 procent van de inbreuken met een rijbewijs (zoals achter het stuur kruipen ondanks een rijverbod of rijden zonder rij*bewijs). Bij bestuurders die werden betrapt op rijden onder invloed van drugs, ging het zelfs om 94 procent.


‘Mannen zijn nu eenmaal grotere verkeersovertreders dan vrouwen’, zegt Stef Willems van het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. ‘Of het nu gaat over het gebruik van verdovende middelen, een gsm, het niet dragen van de gordel of om te snel *rijden: mannen zijn sneller geneigd zichzelf te overschatten en machogedrag te vertonen.’


Cijfers uit twee recente mobiliteitsbarometers van de VAB liegen er niet om. Waar iets meer dan de helft (53 procent) van de vrouwen nog nooit een snelheidsboete kreeg, geldt dit voor slechts een kwart (27 procent) van de mannen. En van alle bestuurders die na een veroor*deling voor vluchtmisdrijf verplicht op cursus moeten, is amper één op de acht een vrouw.
Gevangenis


‘Vrouwen doen minder kilometers dan mannen, maar *bovenal zijn ze voorzichtiger in het verkeer’, zegt ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. ‘Zeker jongere mannen willen niet gauw onderdoen voor *elkaar. Ouderen zijn er dan weer vaker van overtuigd dat ze zelfs met dat glaasje te veel op nog steeds zeer goede bestuurders zijn.’ Het is dus een kwestie van preventiecampagnes bij te sturen en daarbij gerichter mannen aan te spreken, zou je dan denken. Maar volgens Stef Willems van het BIVV zal dat weinig opleveren. ‘De kloof tussen mannelijke en vrouwelijke overtreders is zeer moeilijk te verkleinen. Het is nu eenmaal zo dat meer mannen dan vrouwen de wet overtreden. Kijk naar de *gevangenissen. Daar zitten ook meer mannelijke dan vrouwelijke gedetineerden.’


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170302_02758438

Eigen mening:
Dit artikel haalt een voor mij heel delicaat thema aan: overtredingen in het verkeer. Het feit dat mannen tot 84% van deze overtredingen maken, is een problematiek die aangepakt moet worden. Stef Willems doet de problematiek van dit artikel af als 'mannen zijn nu eenmaal grotere verkeersovertreders dan vrouwen'. De verkeersovertredingen afdoen als machogedrag is voor mij fundamenteel fout. Er moeten andere achterliggende redenen zijn, die betrekking hebben tot de persoon. Bob-campagnes zijn een goede start om de problematiek tegen te gaan. Daar mag het echter niet bij blijven. Boetes op snelheidsovertredingen liggen, naar mijn ervaring, vaak nog veel te laag. De regering moet de focus meer op de overtreder, in dit geval de mannen, leggen. De gelatenheid van Willems in dit artikel is voor mij een fout uitgangspunt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.