actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2016, 16:19
Benthe.A*rts Benthe.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 49
Afghaanse asielzoeker wordt na examens op straat gezet met zijn familie

Bron: Het Nieuwsblad
Link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161215_02627950

Sint-Gillis -
Voor Omran Barikzai, een 21-jarige Afghaanse asielzoeker, en zijn familie worden het sombere feestdagen. Nadat hun asielaanvraag eerder al werd afgewezen, verliezen ze nu hun sociale woning en de 900 euro steun die ze maandelijks krijgen. “Door de examens heb ik nu gelukkig weinig tijd om er over na te denken. We kunnen nergens naartoe”, zegt hij.

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) zou beter de problemen bij de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) aanpakken, in plaats van een oorlog te voeren met alle mogelijke juridische instanties”, zo reageert Kamerlid Wouter De Vriendt (Groen) op de trage behandeling van humanitaire visa door de DVZ. Die laten soms maanden op zich wachten. Dat zorgt voor grote onzekerheid bij de aanvragers.

Voor de uitgewezen Afghaan Omran Barikzai (21) en zijn familie, die in 2008 naar ons land kwamen, duurt die onzekerheid al veel te lang. Ze wonen in Sint-Gillis en hebben zich goed geïntegreerd. Nadat hun asielaanvraag werd afgewezen, vroegen ze een verblijfsaanvraag om humanitaire reden. Maar nieuws daarover blijft uit. Nu wordt zelfs het dak boven hun hoofd weggenomen en krijgen ze geen centen meer.

“We kregen een brief in de bus dat we tegen 5 januari het huis in Sint-Gillis moet verlaten. Ik mag mijn examens nog afleggen maar na Nieuwjaar staan we op straat.. En wordt de geldkraan dichtgedraaid. De 900 euro steun die we nu krijgen, valt dan weg”, zegt de jongen.

De asielprocedure van het gezin is al een tijd officieel ten einde en dat betekent dat de Barikzai’s geen recht meer hebben op steun. Intussen loopt een nieuwe procedure, maar er komt maar geen schot in de zaak.

Gelukkig staan Omran, zijn ouders en twee broers Milad (20) en Dawood (23) niet alleen. Het steuncomité ‘Steun Omran’ organiseert komende zondag, ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Migrant, een actie tijdens de Warmathon van Studio Brussel in Brussel. Een steuncomité onder leiding van danser en choreograaf Ish Ait Hamou pakt vandaag in de krant De Morgen uit met een open brief aan de uitgewezen Omran Barikzai. In april pakte Ait Hamou ook al uit met een Facebook-filmpje waarin hij het opnam voor Omrani. Het Facebook-filmpje ging viraal en werd door honderdduizenden mensen bekeken.

Het gezin weet nog niet waar het na 5 januari naartoe kan. En of het papieren om humanitaire reden krijgt. Anders dreigen ze te worden teruggestuurd naar hun land van herkomst. En dat zien ze niet zitten omdat ze zich intussen meer Belg dan Afghaan voelen.

Eigen Mening:
Ik weet dat de familie Barikzai niet de enige familie is die opeens geen dak meer boven hun hoofd heeft. Er zijn tot op vandaag zo’n 1614 asielzoekers in België. Dat het gezin al 8 jaar in onzekerheid moet leven vind ik niet kunnen. In die 8 jaar heb je al een heel nieuw leven opgebouwd. Dat ze nu na 8 jaar het land worden uitgestuurd vind ik onterecht, maar ikzelf kan daar niets of weinig aan veranderen. Dit komt jammer genoeg vaker voor, de familie Barikzai is niet het enige slachtoffer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.