|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Eerste passagiers reizen door langste spoortunnel ter wereld
In Zwitserland is de eerste passagierstrein door de nieuwe Gotthard Base Tunnel (GBT) gereden. Met een lengte van 57 kilometer is dat de langste spoortunnel ter wereld.
Op 1 juni was hij al plechtig ingehuldigd, sinds vandaag is hij ook officieel in gebruik: de GBT, een spoortunnel waaraan zeventien jaar is gebouwd en die het sluitstuk van een nieuwe HST-verbinding tussen Zürich, Lugano en Milaan vormt. Op nog grotere schaal maakt de GBT een vlotte verbinding tussen Rotterdam en Genua mogelijk. Een passagierstrein die vanochtend om 6.09 uur in Zürich vertrok, was de eerste trein om door de GBT te rijden. Om 8.17 uur kwam de trein in Lugano aan, ofwel een halfuur eerder dan voorheen op diezelfde verbinding. Van Zürich naar Milaan reizen, kan nu in 2 uur en 40 minuten. Dat is een volledig uur minder. De GBT kostte zowat 11,2 miljard euro en is met 57 kilometer de langste spoortunnel ter wereld. Op 2 staat nu de Seikan-tunnel in Japan (53,9 kilometer), op 3 de Eurotunnel tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (50,5 kilometer). Elke dag moeten voortaan zowat 260 goederentreinen en 65 passagierstreinen door de tunnel passeren. De goederentreinen rijden gemiddeld aan honderd kilometer per uur, de passagierstreinen doen dat dubbel zo snel. Volgens Zwitserland zal de tunnel een revolutie voor het Europese vrachtvervoer betekenen. Het transport van goederen tussen noord en zuid moet door de Alpen. Tot nu toe gebeurde dat vooral over de weg, nu kan het vlot en snel via het spoor. Bron:De Redactie, buitenland, mobiliteit, 11/12/2016, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2841889 Eigen mening: Ik vind het een goede investering. Het is veel veiliger voor de mensen en chauffeurs als het transport van goederen kan gebeuren via de sporen en niet meer via de weg. Het wordt rustiger op de weg en dus veiliger. Maar toch is er één zaak die ik spijtig vind aan deze tunnel. Ik vind de tunnel te lang. Stel je voor dat de trein ontspoord of er ontstaat in het midden van de tunnel een brand. Het duurt ontzettend lang voor de hulpdiensten ter plekken zijn. Het is maar hopen dat het niet te lang duurt. Ook de locatie bepalen van de trein in zo'n lange tunnel is moeilijker dan in een korte. Toch is langs de andere kant de tunnel wel een goed idee. Zoals ik al zij is het goed voor het vervoer van goederen, maar het is ook goed voor de tijd. Mensen hebben de laatste tijd minder en minder tijd. Dat deze tunnel de reistijd met 1 uur verkort vind ik een groot pluspunt. Het heeft wel veel gekost, maar ik zit er niet veel mee in. Naar mijn mening is het zijn geld waard en de mensen zullen er heel content mee zijn. Het geld van Zwitserland is geďnvesteerd in iets waardevols en het blijft lang bruikbaar. Laatst aangepast door Karolien H*eselmans : 11th December 2016 om 19:16. |