|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Geen nieuwe spoorinvesteringen tot 2020
Na de NMBS heeft ook de spoorwegbeheerder Infrabel zijn nieuwe investeringsprogramma 2016-2020 klaar. Dat plan bepaalt waar de komende jaren nieuwe spoorverbindingen worden gelegd. Het bedrijf is van plan de komende vijf jaar 4,4 miljard te investeren, een kwart minder dan de 6,2 miljard euro die aanvankelijk voorzien was. Dat schrijft De Tijd. Concreet betekent dat dat een aantal door de regio’s naar voor geschoven projecten voor de uitbreiding van het spoornet on hold komen te staan. Vlaanderen vroeg bijvoorbeeld een tweede spoorontsluiting naar de haven van Antwerpen, via de luchthaven van Deurne. Maar daar lijkt voorlopig niets van in huis te komen.
Er dreigt ook verder uitstel voor het Brusselse voorstadsnet GEN, dat al jaren klaar had moeten zijn. Dat is splijtstof voor Franstalig België. De regering verzekerde dit jaar dat het GEN zoals gepland afgewerkt wordt. Ze beloofde dat na heisa over de beslissing om de verdubbeling van twee naar vier sporen van de lijnen naar Ottignies en Nijvel door geldgebrek uit te stellen. Er is wel sprake van dat de uitbreiding toch mogelijk is, door een extra pot buiten de budgetten van Infrabel aan te spreken. Datum: 09/12/2016 Bron: http://nl.metrotime.be/2016/12/09/n...ingen-tot-2020/ Eigen mening: Als iemand die de trein vaak gebruikt en er een grote voorstander van is, betreur ik deze beslissing van de spoornetbeheerder Infrabel. Ikzelf vindt dat de regering en Infrabel niet zouden mogen besparen op het spoornet en ook zeker niet in het aanleggen van nieuwe sporen. Hierbij denk ik vooral aan het GEN. Ik denk dat dit een heel mooi initiatief is dat er al veel eerder had moeten zijn (zoals eerst beloofd). Ik ben er ook van overtuigd dat dit voor veel gezichtsschade zal leiden bij Infrabel (maar ook bij de NMBS), juist doordat er geen nieuwe sporen komen en omdat het GEN nu nog langer op zich zal laten wachten. |