|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nepnieuws verspreidde zich als lopend vuurtje tijdens Amerikaanse campagne’
Google en Facebook staan meer en meer onder druk om de verspreiding van fake news aan te pakken na de onverwachte overwinning van Donald Trump.
De bedrijven zitten duidelijk verveeld met de beschuldigen dat hun diensten de verkiezing van Donald Trump in de hand heeft gewerkt. Heel wat Amerikaanse kiezers consumeren immers nieuws via sociale media, waar veel nepnieuws circuleert. Dat kan dankzij advertenties een lucratieve business zijn. Zo ontdekte Buzzfeed dat in een Macedonisch dorp een aantal tieners pro-Trumpsites hadden opgericht enkel en alleen om advertentiegeld binnen te rijven. Hoe meer clicks, hoe meer geld ze konden verdienen. Een van de valse nieuwsberichten was bijvoorbeeld dat paus Franciscus de Republikeinse president steunt. Het bericht werd bijna een miljoen keer gedeeld en bereikte mogelijk miljoenen mensen. Een rechtzetting bereikte nauwelijks een publiek. Er circuleerden daarnaaste onder meer nepverhalen van Clinton die mensen zou vermoord hebben of tot een burgeroorlog zou oproepen. Taskforce Hoewel Facebook-baas Mark Zuckerberg geen link ziet tussen het fenomeen en de verkiezingen van Donald Trump, beloofde hij afgelopen weekend om het verspreiden van vals nieuws tegen te gaan. Intern zou het probleem wel al maandenlang zeer ernstig worden genomen, meldt The Guardian. Buzzfeed News schrijft nu dat enkele Facebook-medewerkers een informele taskforce hebben opgericht om het probleem aan te pakken. ‘Mark Zuckerberg weet, en wij in het bedrijf weten, dat vals nieuws wild is verspreid op ons platform tijdens de hele campagne’, zegt een anonieme bron. Ook Google kwam onder vuur nadat een zoekresultaat naar de Amerikaanse verkiezingsuitslag leidde naar een schimmige Wordpress-blog met foute informatie. Advertenties Nadat Google maandag had aangekondigd dat het meer zal doen opdat valse nieuwssites via het advertentieplatform Adsense geen geld meer met advertenties kunnen verdienen, volgde Facebook met een gelijkaardig initiatief. Ook websites met ‘fake news’ worden nu uitgesloten om het advertentieplatform Facebook Audience Network te gebruiken. Critici wijzen erop dat de strengere advertentiepolitiek geen valse artikels zal weren. Het zou er wel toe kunnen leiden dat de bedrijven achter het nepnieuws op zoek moeten naar andere inkomsten. bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161115_02572586 datum: 15/11/2016 eigen mening: Het gevaar dat valse informatie wordt verspreid voor het verwerven van reclamegeld gaat volgens mij altijd blijven bestaan. Sites zoals google of Facebook kunnen onmogelijk er voor zorgen dat al deze websites niet op hun website verschijnen. Dat zou betekenen dat alle sites moeten na gekeken worden of de informatie die daar verkondigd wordt wel degelijk waar is. Dit is zo goed als een onmogelijke taak voor een website als google en in mijn ogen is dat ook niet hun job. Mensen moeten weten dat dit gevaar er is en daarom kritisch nieuws lezen en niet zo maar geloven wat ze lezen. |