![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Stop toch met aan de klok te draaien en schaf dat zomeruur af
Vannacht is het weer zover, dan wordt de klok een uur teruggedraaid. Feestvierders wrijven in hun handen, want ze kunnen een uurtje langer uitkateren. Maar niet iedereen is even opgezet met het klokverzetcircus. Turkije heeft er al genoeg van en schakelt niet meer over naar het winteruur. En als het van sommige politici afhangt, volgt Europa snel. Maar wat zijn nu de nadelen van dat eeuwige gedraai met de klok? En wat zijn de voordelen?
De nadelen Constant met de klok prutsen is slecht voor het slaapritme. Daarom opperen velen ervoor om wintertijd af te schaffen en voor altijd naar het zomeruur over te schakelen. Maar als we dan toch dingen gaan afschaffen, dan maken we volgens hoogleraar chronobiologie Domien Beersma beter komaf met het zomeruur. Uit studies is namelijk gebleken dat mensen enigszins eenvoudig overschakelen naar wintertijd, omdat we dan een uurtje extra krijgen. Omschakelen naar zomertijd licht heel wat moeilijker, vooral voor mensen die laat gaan slapen. "Als het langer licht is, kunnen avondmensen niet om tien uur naar bed. Dan vallen ze toch niet in slaap", aldus Beersma. Zomeruur zorgt dus voor heel wat slapeloze nachten, sommigen hebben er zelfs weken last van. Niet alleen ons slaapritme staat op het spel, maar ook mensenlevens. Automobilisten hebben tot zes dagen na de invoering van het zomeruur meer kans op verkeersongevallen. Bij de omschakeling naar het winteruur is dat niet het geval. Volgens een Zweedse studie bleek ook dat er meer mensen een hartinfarct krijgen in de week na zomertijd. Rond wintertijd zien we het tegenovergestelde. De voordelen Wintertijd is eigenlijk de 'echte' tijd. De reden waarom zomertijd werd ingevoerd, is energiebesparing. Als het 's avonds langer klaar is, hoeven de lichten minder snel aan en wordt er heel wat elektriciteit bespaard. Maar is dat wel zo? Een Amerikaanse studie uit 2008 toonde aan dat mensen wel degelijk later hun licht laten branden tijdens zomertijd. Maar andere apparaten zoals airconditioning blijven langer draaien en wegen veel zwaarder door, waardoor mensen zelfs meer energie verbruiken dan voordien. Voor energiebesparing moeten we het dus eigenlijk niet doen. Weg ermee? Moeten we de zomertijd dan maar afschaffen? Zo lijkt het wel. De nadelen lijken veel zwaarder door te wegen dan de voordelen. Het is dus beter om vannacht nog één laatste keer over te schakelen naar het winteruur om er vervolgens nooit ofte nimmer meer aan te komen. Maar naar alle waarschijnlijkheid draaien we over enkele maanden de klok gewoon weer een uurtje vooruit. En zo blijven we bezig. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...meruur-af.dhtml Datum:29/10/16 Het Laatste Nieuws Eigen mening: Blijkbaar heeft het geen zin... Persoonlijk merk ik ook niet veel van het uurtje langer. Als ik om 7u 's ochtends naar mijn training rijd dan merk ik wel dat het sneller licht word en dat is wel fijn maar niet iets noodzakelijk. En nu er uit de Amerikaanse studie blijkt dat we het ook niet voor besparingen van het milieu moeten doen lijkt het er inderdaad meer en meer op dat het niet noodzakelijk is. Maar zoals het artikel weergeeft op het einde: "We draaien over enkele maanden de klok gewoon weer een uurtje vooruit. En zo blijven we bezig." En ik denk dat dat precies is wat we ook gaan doen. |