|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"Meer, snellere en stiptere treinen, meer zitplaatsen"
De NMBS wil het aanbod van de treinen verhogen, de reistijden verkorten, de stiptheid van de treinen verhogen en de aansluitingen optimaliseren. Dat staat in het nieuwe transportplan dat de raad van bestuur heeft goedgekeurd en dat eind 2017 zal ingaan.
Het nieuwe transportplan vervangt het vorige dat van december 2014 dateert. Het is de bedoeling dat het drie jaar meegaat. De NMBS wil in vergelijking met het huidige aanbod 3,7 miljoen meer trein-kilometers afleggen, een verhoging met bijna vijf procent. Dat zal gebeuren op het huidige net, er komen geen spoorlijnen bij. De treinen moeten ook stipter gaan rijden en sneller, zodat de reistijden korter worden, en daarnaast moeten de aansluitingen beter worden. Tegen 2020 moeten er ook 10.000 ziplaatsen bijkomen, vooral op treinen die veel gebruikt worden door pendelaars. In het nieuwe plan wil de NMBS vooral het aanbod versterken rond de steden Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi. Ook worden er daar op zaterdag treinen ingevoerd of wordt het aanbod verhoogd om mensen toe te laten in de stad te gaan winkelen. Van zodra vastgesteld is dat het plan technisch uitvoerbaar is, zal het plan in een dienstregeling gegoten worden. Die moet tegen eind dit jaar goedgekeurd worden, en dan zullen de details bekend zijn. De nieuwe dienstregeling wordt in december 2017 ingevoerd. Treinrit wordt duurder De NMBS gaat haar prijzen op 1 februari 2017 met gemiddeld 2,93 procent verhogen. Ook dat heeft de raad van bestuur vandaag beslist. Een standaardbiljet zal binnen enkele maanden gemiddeld 2,6 procent meer kosten en de minimumprijs voor zo'n biljet in tweede klasse zal stijgen van 2,10 naar 2,20 euro. Als gevolg daarvan gaat ook de prijs van de Key Card, een biljet voor tien korte ritten, omhoog van 21 naar 22 euro. De treinabonnementen zullen gemiddeld 3,38 procent duurder worden. Als gevolg daarvan neemt ook de prijs van de Campuskaart in dezelfde mate toe. De andere producten die duurder worden vanaf 1 februari zijn de Go Pass 10 (van 51 naar 52 euro), de Go Pass 1 (van 6 naar 6,20 euro), het seniorenbiljet (van 6 naar 6,20 euro) en de Rail Pass (van 76 naar 77 euro). De NMBS verhoogt zo goed als elk jaar haar tarieven op 1 februari. Maar de verhoging die in 2017 wordt doorgevoerd is wel een pak forser dan die van 2016, toen de prijzen met gemiddeld 1,21 procent omhoog gingen. Die grotere toename is volgens de NMBS een gevolg van de hogere inflatie (+2,38 procent) en van "het behalen van de stiptheidsdoelstellingen". Daarnaast speelden ook de stijging van de exploitatiekosten, onder meer door de hogere distributiekosten voor elektriciteit, een rol. Bron:http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2805598 Datum: 28/10/16 De Redactie Eigen mening: Eindelijk gaan ze iets ondernemen bij de spoorwegen. Het is hoog nodig dat ze werken aan de stiptheid en de aansluitingen. De NMBS gaat in vergelijking met het huidige aanbod 3,7 miljoen meer trein-kilometers afleggen, een verhoging met bijna vijf procent. Ook gaan er meer treinen op zaterdag rijden wat goed is voor de steden in ons Belgenland. Natuurlijk kan je dan wel een hogere prijs verwachten bij de aankoop van je ticket... Een stijging van 3% is veel maar als het dit waard is kan ik er vrede mee nemen. Hier gaat veel tegenwind op komen wat ik ook kan begrijpen want voor sommige mensen zal reizen met de trein onbetaalbaar worden. |