|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Frank Deboosere pleit voor 'altijd wintertijd'
Frank Deboosere pleit voor 'altijd wintertijd'
Komend weekend is het weer zo ver: in de nacht van zaterdag op zondag wordt de klok een uur teruggedraaid. Weerman Frank Deboosere is absoluut geen fan van het systeem van zomer- en wintertijd. 'Wat mij betreft, blijf van de tijd af', zei hij in 'Van Gils & Gasten'. In het laatste weekend van oktober wordt traditiegetrouw overgeschakeld naar het winteruur. Het is een uur vroeger donker en dat heeft vooral gevolgen voor voetgangers. Zo blijkt uit de ongevallencijfers dat er niet alleen meer, maar ook ernstigere ongevallen gebeuren. 'Het is dus tijd om zowel de voetgangers als de automobilisten op te roepen tot extra voorzichtigheid', aldus Brussels Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). De overschakeling naar het winteruur is de start van een risicovolle periode. 'Van oktober tot november stijgt het aantal letselongevallen met voetgangers in de avondspits met 28 procent. Het aantal zwaargewonde en doden bij voetgangers neemt zelfs met 63 procent toe', luidt het in een persbericht. 'De problematiek heeft niets te maken met een verandering in bioritme, maar is vooral te wijten aan een veranderde zichtbaarheid. Trajecten die normaal gezien in het licht gebeuren, moeten nu in schemering of in het donker worden afgelegd.' Tips voor voetgangers Het is enorm belangrijk dat je als voetganger goed zichtbaar bent. Reflecterende kledij zoals een fluovest, een reflecterende armband of schoenen met reflecterende stroken zorgen ervoor dat je veel beter opgemerkt wordt door automobilisten. Met reflecterende kledij word je immers al tot op 150 meter opgemerkt. Met donkere kledij zien autobestuurders je slechts vanop 20 meter. Reflecterende kledij kan dus je leven redden want een wagen heeft met 50 kilometer per uur een droog wegdek 26 meter nodig om te stoppen. Op een nat wegdek is dat zelfs 33 meter. Als je dus iets donker aanhebt, kan een wagen dus nooit tijdig stoppen met 50 per uur. Tips voor autobestuurders Autobestuurders kunnen alvast hun eigen zichtbaarheid verbeteren door te zorgen dat hun autolampen goed werken en te zien dat hun voorruit proper is. Ook is het belangrijk dat de ruitenwissers goed functioneren. Daarnaast is het belangrijk dat ze hun rijgedrag aanpassen aan de verminderde zichtbaarheid. Dat kan door voorrang te verlenen aan de voetgangers, zeker te vertragen bij zebrapaden en niet in te halen bij het naderen van een oversteekplaats. 'Goed zichtbaar zijn is het hele jaar door belangrijk voor voetgangers. Toch is het nodig om extra te waarschuwen bij de omschakeling naar het winteruur', meldt Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het BIVV. 'Er gebeuren vooral 's avonds bij het vallen van de avond nog te veel ongevallen die vermeden kunnen worden. Daarnaast moeten ook autobestuurders waakzaam zijn. Belangrijk is om zeker de snelheidslimieten te respecteren en hoffelijk te zijn bij het benaderen van een oversteekplaats.' 'Altijd wintertijd' Als het van weerman Frank Deboosere afhangt, wordt het systeem van zomer- en wintertijd afgeschaft en zal het voortaan altijd wintertijd zijn. 'Wat mij betreft, blijf van de tijd af. Altijd wintertijd, dat zou perfect zijn', zei hij woensdag nog eens in het Eén-programma 'Van Gils & Gasten'. Ook op zijn website houdt hij hetzelfde pleidooi: 'Twee maal per jaar moeten we het uur aanpassen. En dat zorgt voor een heleboel ellende. Ik denk dat iedereen dat al aan den lijve heeft ondervonden. Als we niet aan onze klok moesten prutsen, zouden er veel minder misverstanden en slechte afspraken zijn. Als we niet zouden omschakelen naar wintertijd, komt de zon op 1 december pas op rond 9.22 uur. Geef toe, de ochtend zou dan wel heel lang donker blijven en dat kan niet de bedoeling zijn. Maandenlang zou de ochtendspits in de duisternis verlopen. Maandenlang moeten de kinderen in complete duisternis naar school.' Bron: De Standaard 27/10/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161027_02542260) Eigen mening: Het winteruur brengt inderdaad veel gevaar met zich mee, het wordt sneller donker een dit is een groot nadeel voor de zwakke weggebruikers. Studenten die bijvoorbeeld met de fiets naar school komen en les hebben tot kwart na zes zullen vanaf na de herfstvakantie extra voorzichtig moeten zijn. Het idee van Frank Deboosere vind ik zeker niet slecht. Ik zou persoonlijk een middenweg zoeken, in plaats van nu de klok één uur verder te draaien zou ik een half uur nemen en deze tijd dan voor altijd houden. Bovendien wordt de klok zeker niet overal verzet. Toen wij een AFS studente uit de Filipijnen op bezoek hadden een paar jaar geleden snapte zij helemaal niet wat dit inhield, ze vond het een heel rare gewoonte. Vroeger begreep ik ook niet goed waarom we de klok moesten verzetten en vond ik het raar, onder tussen is het een gewoonte geworden dus misschien wordt het nu juist raar als we het niet meer doen. Het is in ieder geval iets om over na te denken. |