actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2016, 20:34
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Weyts op ramkoers met vakbonden over minimale dienstverlening bij De Lijn

In de nieuwe beheersovereenkomst van De Lijn moet een minimale dienstverlening worden voorzien in geval van staking. Dat zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Een oorlogsverklaring aan de vakbonden.

Via een resolutie in het Vlaams Parlement vragen N-VA, Open VLD en CD&V dat in de nieuwe beheersovereenkomst van De Lijn een minimale dienstverlening wordt voorzien. Dat betekent dat in geval van staking toch nog een aantal bussen blijft rijden, naar analogie met de ziekenhuizen die altijd nog een aantal basiszorgen moeten blijven aanbieden.

Minister Weyts, die deze beheersovereenkomst (2017-2020) met De Lijn onderhandelt, gaat in op die vraag van het parlement. ‘De nieuwe beheersovereenkomst is hét moment om de minimale dienstverlening te realiseren’, zegt zijn woordvoerder. ‘We gaan daar nu werk van maken.’


Vakbonden niet akkoord

Daarmee gooit Weyts een knuppel in het hoenderhok, want voor de vakbonden is een minimale dienstverlening onbespreekbaar. ‘Dat is bij De Lijn ook niet mogelijk zonder het stakingsrecht te schaden’, zegt Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD. ‘Bij ons geldt hetzelfde als bij de NMBS: je hebt heel veel personeel nodig om één bus of trein te doen rijden. Een bus is meer dan de chauffeur alleen. Er is ook dispatching en controle nodig, de bussen moeten ’s morgens kunnen uitrijden en ’s avonds weer binnenrijden ... Zodra je een aantal bussen laat rijden, is een staking in feite al gebroken.’

Volgens Coeck is hierover de jongste weken binnen De Lijn ook nog met geen woord gerept. ‘Ik wil er dan ook nog niet op reageren’, zegt ze. ‘Behalve dan dat wij voor een maximale dienstverlening zijn, geen minimale.’

Haar collega bij ACV, Jan Coolbrandt, verwijst naar het standpunt van Weyts’ voorganger op Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V). ‘Zij kwam niet tussenbeide in het sociaal overleg van vakbonden en directie, en zo hoort het ook. Minister Weyts had dat bij zijn aantreden ook beloofd, maar steeds meer mengt hij zich daar toch in. Dit begint op pestgedrag te lijken.’

Ook bij NMBS

De directie van De Lijn zelf wil niet reageren op de vraag van Weyts, gezien de lopende onderhandelingen. Vlaams Parlementslid Annick De Ridder (N-VA), die het initiatief heeft genomen, hoopt in ieder geval dat het er eindelijk van komt, zowel bij De Lijn als bij de NMBS. ‘In principe moet de federale overheid dat regelen’, zegt ze. ‘Maar via de beheersovereenkomst kan De Lijn een soort herenakkoord sluiten om de minimale dienstverlening in te voeren.’

Opvallend is dat ook CD&V de resolutie in het Vlaams Parlement steunt. Die partij zit over het algemeen nochtans veeleer op de lijn van de vakbonden, zeker als het over fundamentele principes zoals het stakingsrecht gaat. ‘Wij willen vooral dat het openbaar vervoer de steun van het brede publiek niet verliest’, zegt Vlaams Parlementslid Dirk De Kort. ‘Bij stakingen dreigt dat wel het geval te zijn. Daarom vragen we dat er in overleg met de vakbonden een gegarandeerde dienstverlening wordt uitgewerkt.’

Bij de vakbondsacties tegen de regering afgelopen vrijdag was De Lijn het zwaarst getroffen, vooral in de steden. In Gent reden maar vier op de tien bussen, in Antwerpen zelfs maar één op de drie.

Bron: DS, 09/10/2016

Eigen mening: Ik vind het voorstel van minister Weyts een goed voorstel. Er zijn genoeg mensen, zowel scholieren als werkende mensen, die dagelijks het openbaar vervoer nemen. Deze personen hebben een probleem als er weer maar eens een staking is. Vaak moeten deze mensen dan zelf maar een oplossing zoeken voor het vervoersprobleem. Ik vind dat zij moeten kunnen genieten van een minimale dienstverlening zodat ze toch op school of op het werk kunnen geraken.
Natuurlijk begrijp ik ook het standpunt van de vakbonden. Wat is het nut van een staking als men de effecten er minder van gaan voelen? Krijgen ze dan nog wel de aandacht die ze willen met een staking? Daarnaast moet de minimale dienstverlening ook praktisch mogelijk zijn.
Ik vraag mij wel af of deze stakingen bij het openbaar vervoer hun doel bereiken, dat er nu minimale dienstverlening is of niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.