actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd August 2016, 12:58
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Communautair debat in de diepvries? N-VA voert het dagelijks op verdoken wijze

De communautaire kwestie in de diepvries gestopt tot 2019? André Flahaut (PS) gelooft er geen sikkepit van en waarschuwt in Le Soir voor de gevolgen die België, ‘dat nu al verdeeld is’, zal dragen als er niet snel ingegrepen wordt. ‘We moeten reageren voor het te laat is’, zegt hij.

Twaalf jaar lang was André Flahaut (PS) federaal minister en bekleedde hij verschillende posten die sinds de laatste verkiezingen worden bekleed door N-VA-ministers. Als huidig minister van Begroting in de Franse Gemeenschapsregering heeft hij heel wat minder in de pap te brokken, maar dat betekent niet dat de man minder zorgen heeft.

Waar hij dan van wakker ligt? Flahaut wijst in een interview met Le Soir op het gevaar van een definitieve splitsing van ons land. ‘De regering had ogenschijnlijk beslist dat de communautaire kwestie tot 2019 onaangeroerd zou blijven. Maar in de praktijk is het gangbaar om te zeggen dat je dat onderwerp niet zult aansnijden om het vervolgens toch te doen.’

Vlaamse filosofie

Flahaut haalt vlijmscherp uit naar de N-VA, die volgens hem het debat ‘dagelijks en op verdoken wijze’ voert om ‘statutaire doelen’ (separatisme) uit te voeren. Siegfried Bracke en Jan Jambon zijn de beste voorbeelden, aldus Flahaut. ‘Die eerstgenoemde heeft overigens geen enkel respect voor het parlement.’

Dat ‘rechtse gedachtegoed’ trekken de ‘luitenanten van Bart De Wever’ door tot in de regering, die op sociaal-economisch en communautair vlak dichter aanleunt bij de Vlaamse filosofie dan bij een Belgische variant, zegt de PS’er. ‘Door hun sleutelposities binnen deze regering jagen zij de eigen standpunten er snel door, terwijl andere worden afgeremd.’

Flahaut trekt aan de alarmbel: ‘Het wordt hoogtijd dat we van dit verdeelde België iets maken. Voor het te laat is...’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160823_02435391

Eigen mening:
Ik zeg het niet graag maar op dit vlak geef ik Flahaut absoluut gelijk. N-VA is bij mij een top-partij als het gaat over migratiebeleid, economische en sociale zaken, maar wat betreft binnenlandse politiek ben ik radicaal tegen hun beleid. N-VA heeft als einddoel de Vlaamse onafhankelijkheid, maar vooraleer zij deze kunnen bereiken geloven zij eerst dat er confederalisme moet zijn, waarbij de deelstaten zo goed als alle bevoegdheden hebben. Ik moet zeggen, ze zijn al goed op weg! Onderwijs, economie, mobiliteit enzovoort. Het toppunt van nultolerantie voor België zijn Liesbeth Homans en Geert Bourgeois. Homans met haar uitspraken dat ze hoopt dat België tegen 2025 niet meer bestaat, ze moest in de grond zakken van schaamte en dan is er nog Bourgeois met zijn toch wel zeer nationalistische speech op de Vlaamse feestdag vorige maand. Men kan kop noch staart krijgen aan de politiek in dit land: gewesten, gemeenschappen, zes regeringen enzovoort. Voor mij mag dit allemaal afgeschaft worden en mag er terug één unitaire regering komen zoals voor de staatshervorming van 1970, toen kwam men tenminste nog wel overeen. Vlamingen, Walen, Duitstaligen, we zijn allemaal Belgen, we denken wel dat we zonder elkaar kunnen, maar ik ben is benieuwd wat een onafhankelijk Vlaanderen op vlak van wereldpolitiek en onderhandelingen nog van inspraak zal hebben zonder belachelijk gemaakt te worden. Ik hoop dat men ooit is tot het besef komt dat op die manier het eigen volk ook voor schut wordt gezet en dat men de leuze van "Leve de Vlaamse republiek" definitief aan de kant schuift.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.