actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2016, 12:45
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Acht op de tien automobilisten willen snelheidsverlaging op snelwegen bij regenweer

Ruim acht op de tien automobilisten zijn voorstander van een lagere maximumsnelheid op de autosnelwegen bij regenweer en/of nat wegdek. Dat blijkt vrijdag uit een bevraging van mobiliteitsclub VAB bij duizend Nederlandstalige en duizend Franstalige Belgische automobilisten over de plannen van minister Jacqueline Galant om het snelheidsbeleid op onze autosnelwegen aan te passen. Bij de vijftigplussers willen zelfs negen op de tien respondenten een snelheidsverlaging op de snelwegen bij regenweer.
Bij de bevraagde automobilisten blijkt ook een groot draagvlak te bestaan voor variabele snelheden op de autosnelwegen, met 77 procent die voorstander is. De grootste voorstanders zijn zij met de meeste ervaring: vijftigplussers (83 pct) en automobilisten die meer dan 15.000 kilometer per jaar rijden (81 pct). Belangrijk is volgens VAB vooral dat wie het verkeer nu als '(zeer) onveilig' bestempelt, zich veiliger zou voelen wanneer er variabele snelheden zouden gelden in plaats van de normale limiet van 120 km/u.

Een probleem daarbij blijkt wel dat de ondervraagden de huidige variabele snelheidsborden niet goed vinden functioneren. Zo vindt slechts 30 procent dat de aangegeven snelheid meestal correct is en meent 17 procent dat de aangegeven snelheid meestal te laag is.

Een hogere maximumsnelheid ‘s nachts blijkt bij de ondervraagde automobilisten geen must. Slechts de helft van hen is voorstander. Het draagvlak hiervoor blijkt wel groter bij de Nederlandstaligen (57 procent) dan bij de Franstaligen (40 procent). De grootste voorstanders van zo’n snelheidsverhoging ‘s nachts zijn mannen (69 pct), dertigers (62 pct), automobilisten die meer dan 15.000 km per jaar rijden (68 pct) en automobilisten die in de voorbije drie jaar een snelheidsboete kregen (62 pct).

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160318_02189554 18/03/2016

Eigen mening: Ik ben ook wel voorstander om de maximumsnelheid bij nat wegdek te verlagen. Volgens mij weten er nog steeds heel veel mensen niet dat de remafstand veel langer is op nat wegdek dan op een droog wegdek. Velen beseffen niet dat het enorm gevaarlijk is om tegen 120 km/u over een natte autosnelweg te vlammen. Ze brengen hierdoor niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook anderen. Zo gebeuren er ook veel ongelukken, ze passen hun snelheid niet aan aan het weer en veroorzaken zo een ongeval met al dan niet fatale gevolgen. De meeste mensen houden al wel rekening met de maximumsnelheid bij regenweer, maar er zijn er toch nog veel die dit helemaal niet doen, die toch nog wat sneller rijden. Hopelijk passen zij zich dan toch nog iets aan als de maximumsnelheid bij regenweer wordt verlaagd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2016, 22:10
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
Gaan ze dit ook echt doen?

Maike heeft inderdaad gelijk als ze zegt dat de maximumsnelheid bij regen of bij een nat wegdek verlaagd moet worden. Er zouden dan inderdaad minder ongevallen gebeuren als de mensen zich natuurlijk houden aan deze snelheidsbeperking. In het artikel staat ook dat er duizenden mensen werden ondervraagd. Tijdens deze soort enquêtes durven mensen meer maatschappelijk correct te reageren, denk ik. Als deze mensen een aantal minuten te laat zouden zijn voor een afspraak, dan zouden verschillende harder op de gaspedaal durven duwen. Op papier zouden dus tachtig procent van de mensen zich houden aan de snelheidsbeperkingen tijdens regenweer, maar in de praktijk zouden deze cijfers lager liggen. Om mensen meer bewust te laten maken van de gevaren bij een nat wegdek, moeten we hen laten ervaren hoe moeilijk het is een auto te manoeuvreren als er iets mis gaat. Dit kan door middel van een verplichte slipcursus bij het halen van het rijbewijs. Dit is een mogelijke oplossing, maar er zijn nog andere mogelijkheden.

Laatst aangepast door Wout.G*vers : 18th March 2016 om 22:20.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.