actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th March 2016, 20:14
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User

"Loonkloof tussen mannen en vrouwen pas over 70 jaar volledig gedicht"

"Loonkloof tussen mannen en vrouwen pas over 70 jaar volledig gedicht""Loonkloof tussen mannen en vrouwen pas over 70 jaar volledig gedicht"

De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt in verschillende landen en sectoren blijft bestaan. Indien de huidige trend blijft gelden, duurt het nog 70 jaar vooraleer de loonkloof tussen mannen en vrouwen volledig is gedicht. Dat is de conclusie van een nieuw rapport van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO).

"De voorbije twee decennia heeft de voorsprong die vrouwen namen op vlak van onderwijs niet geleid tot een evenredige verbetering van hun situatie op het werk. In heel wat regio's ter wereld hebben vrouwen, in vergelijking met mannen, nog altijd meer kans om werkloos te worden en te blijven, maken ze minder kans om deel uit te maken van het arbeidsproces - en wanneer ze daar wel in slagen, moeten ze vaker minderwaardige jobs aanvaarden. Vooruitgang in het wegwerken van deze hindernissen wordt maar met mondjesmaat geboekt, en beperkt zich tot een paar regio's in de wereld", aldus de onderzoekers.

Sinds de Wereldvrouwenconferentie in Peking in 1995 zijn slechts marginale vorderingen geboekt en nam de genderkloof inzake werkgelegenheid met een minieme 0,6 procentpunt af, luidt het pessimistisch. Zo bedroeg in 2015 het percentage werkende vrouwen 46 procent, tegenover bijna 72 procent werkende mannen.

De kloof werd enkel kleiner in Noord-, Zuid- en West-Europa, enerzijds als gevolg van de hogere arbeidsmarktparticipatie van vrouwen in deze regio's maar ook als gevolg van de lagere tewerkstelling van mannen door de economische crisis. In Zuid- en Oost-Azië is de kloof zelfs nog gegroeid.

Een andere vaststelling is dat vrouwen meer uren per dag werken dan mannen: "In de ontwikkelde economieën werken vrouwen gemiddeld 8 uur en 9 minuten (al dan niet betaald werk), voor mannen is dit 7 uur en 36 minuten." Toch verdienen vrouwen gemiddeld 77 procent van wat hun mannelijke collega's verdienen.

Die ongelijkheid kan niet louter worden toegeschreven aan verschillen in opleiding of leeftijd, maar is een rechtstreeks gevolg van de onderwaardering van het soort werk dat vrouwen doen, en de vereiste vaardigheden in sectoren en beroepen waarin voornamelijk vrouwen werkzaam zijn, aldus het rapport. Factoren die ook meespelen zijn discriminatie, en het feit dat vrouwen vaak een loopbaanonderbreking nemen of hun werktijd verminderen om bijvoorbeeld voor de kinderen te zorgen.

Voor het rapport "Women at Work: Trends 2016" werden gegevens uit 178 landen geanalyseerd.

Bron:
De Morgen, 7/03/2016
http://www.demorgen.be/buitenland/-...dicht-b559806d/

Mening:
De titel van dit artikel heeft me een beetje doen schrikken. Duurt het echt nog zo lang vooraleer mannen en vrouwen evenwaardig betaald worden? Een hele tijd terug werden mannen gezien als diegene die voor de inkomsten van het gezin moesten zorgen, terwijl de vrouwen thuis bleven en voor de kinderen zorgden. Ik begrijp dat toen, in die tijd, de vrouwen minder betaald kregen omdat dat toen zo bekeken werd.
We zijn echter een hele tijd verder en mannen en vrouwen werken al enige tijd evenwaardig. Daarom vind ik het jammer dat er nog steeds een loonverschil is voor mannen en vrouwen wanneer ze hetzelfde werk uitoefenen.
Langs de andere kant begrijp ik dat werkgevers soms mannen liever zien komen dan vrouwen omdat vrouwen soms een loopbaanonderbreking nemen om voor hun kinderen te zorgen. Ondanks dit, vind ik niet dat dit een invloed moet hebben op het loon.

Laatst aangepast door maurane.v*ndoninck : 7th March 2016 om 20:37.
Met citaat antwoorden
Oud 24th March 2016, 11:05
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Loonkloof man en vrouw blijft nog 70 jaar

Net zoals Maurane vind ik dit nieuws een tekortkoming voor de samenleving. Mannen en vrouwen zijn al lang gelijkgesteld, maar de lonen wijzen aan dat dit in de realiteit toch niet altijd zo is. Vrouwen kunnen even hard en even veel werken als mannen, waarom worden ze dan minder betaald? Het is wel zo dat vrouwen vaak een loopbaanonderbreking nemen om te zorgen voor hun kinderen, maar ik ken ook genoeg mannen die dit doen. Mannen die hun kinderen willen zien opgroeien doorheen de eerste levensjaren. Het artikel spreekt over een tijdspanne van 70 jaar vooraleer de lonen gelijkgesteld zullen worden. De vraag is of dit ook effectief zo zal zijn, wat dat weet je natuurlijk nooit.
Met citaat antwoorden
Oud 24th March 2016, 19:20
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User

Loonkloof man en vrouw blijft nog 70 jaar

Er zijn meerdere campagnes die zich inzetten om deze loonkloof weg te werken. Binnen het secundair onderwijs komt deze ongelijkheid ook aan bod tijdens de lessen. Uit mijn stage lessen bleek dat de leerlingen al zeer vertrouwd zijn met dit fenomeen. De leerlingen hadden veel eigen inbreng in mijn les rond de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Ik vind de inbreng van leerlingen belangrijk hoewel ik in deze context eerder op weinig voorkennis had gehoopt. Zelfs jongeren die nog niet actief zijn op de arbeidsmarkt zijn al vertrouwd met dit principe. Ze zijn er zich van bewust mannen en vrouwen voor dezelfde functie een ander loon kunnen krijgen. We zien dit fenomeen ook in de extra legale voordelen. Vrouwen zijn minder vertegenwoordigd in de functies, sectoren waar bedrijfswagen,laptops en gsm's worden aangeboden. Enkel bij goedkoper openbaar vervoer scoren de vrouwen hoger in aantal. We zien hier opnieuw twee grote pijlers die de loonkloof in de hand werken. Enerzijds het glazen plafond; vrouwen zijn ondervertegenwoordigd in de kaderfuncties. Anderzijds de glazen muren; de sectoren waarin vooral vrouwen werken zijn vaak sociale sectoren en het loon ligt hier vaak lager dan bijvoorbeeld in de chemische sector. Naast deze twee factoren spelen ook discriminerende factoren mee zoals loopbaanonderbreking, zwangerschapsverlof en natuurlijk het onderhouden van een gezin. Nog steeds kom dit vaak terecht op de schouders van een vrouw en zal de man eerder carrière maken. Hoewel de vrouw nu ook uit huis gaat werken zal zij dit altijd moet combineren. Loonkloof is onterecht !
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:58.