actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th February 2016, 09:37
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Positieve evaluatie voor Brusselse voetgangerszone

Positieve evaluatie voor Brusselse voetgangerszone

Acht maanden nadat een nieuwe verkeerssituatie werd ingevoerd in de Brusselse vijfhoek, die de voetganger meer en de auto minder ruimte geeft, klinkt de evaluatie (bijna) over de hele lijn positief. 'We hebben onze doelstellingen stuk voor stuk gehaald, en de cijfers zijn beter dan verwacht.'

De veelbesproken Brusselse voetgangerszone, vandaag exact acht maanden oud, is grotendeels een succesverhaal. Dat blijkt uit de evaluatie die vandaag op de gemeenteraad wordt voorgesteld.

'Ondanks alle kritiek kunnen we trots stellen dat de hoofdstad de definitieve omslag heeft gemaakt naar een moderne, bereikbare stad met een hoge levenskwaliteit', klinkt het triomfantelijk bij Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) en schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD). 'We hebben onze doelstellingen stuk voor stuk gehaald, en de cijfers zijn beter dan verwacht.'

Een eerste doelstelling - meer voetgangers en fietsers op de centrale lanen - werd vlot gehaald, terwijl de verschuiving van het autoverkeer niet tot extra files heeft geleid. 'Al wie op voorhand toeterde over een bijkomende "mini-ring", heeft ongelijk gekregen', aldus Mayeur. Volgens cijfers van een ingeschakeld studiebureau en van Brussel Mobiliteit is er een globale daling van de verkeersstromen en verloopt het verkeer in de vijfhoek merkbaar vlotter.

Daarnaast is sinds de invoering van de verkeersvrije zone het taxigebruik met veertien procent gestegen en werden de problemen met het vuilnis aangepakt, onder meer door tachtig extra vuilnisbakken te plaatsen en een nieuwe veegmachine in te zetten. Tot slot: uit cijfers van Leefmilieu Brussel blijkt dat de luchtvervuiling met liefst 64 procent is gedaald in de voetgangerszone.

Een belangrijk werkpunt in het hele dossier blijft het creëren van extra parkeerplaatsen. Er zouden vier of vijf ondergrondse parkings bijkomen, maar elke locatie stuit op hevig protest. Daarnaast zijn ook de busverbindingen nog niet optimaal en krijgen verschillende handelszaken in het hart van de stad (vooral in de Dansaertstraat) naar eigen zeggen minder klanten over de vloer door de moeilijkere bereikbaarheid.

Bron: DS 29/02/2016

Mening: Vandaag is het exact 8 maanden geleden dat er in de Brusselse vijfhoek een nieuwe verkeerssituatie werd ingevoerd ten voordele van de voetganger. In het artikel zegt men dat deze nieuwe verkeerssituatie een waar succesverhaal blijkt te zijn ook al zullen er nog altijd werkpunten blijven. In de eerste plaats vind ik het een goede zaak dat er 8 maanden geleden beslist is om een voetgangerszone te 'maken' in de stad. Dat het vandaag de dag ook nog eens een succesverhaal blijkt te zijn, vind ik helemaal goed. Ik vind het zelf belangrijk dat je je als voetganger veilig kan voelen in een stand. Als er continu auto's voorbij rijden is dit veilige gevoel al snel verdwenen. Bovendien vind ik het invoeren van de voetgangerszone ook een goede zet om het toerisme in Brussel te verhogen. Wanneer toeristen onze hoofdstad komen bezoeken en ze niet eens de kans krijgen om op hun 'gemak' rond te lopen, dan denk ik niet dat ze nog snel terug zullen komen. Wat het belangrijkste werkpunt betreft, denk ik dat het belangrijk is dat men op de een of andere manier nog extra parkeerplaatsen gaat voorzien om zo de toegankelijkheid van de stad te verbeteren. Tot slot denk ik ook dat het belangrijk is om dergelijke aanpassingen als de voetgangerszone in de Brusselse vijfhoek op te blijven volgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2016, 10:45
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Brusselse voetgangerszone

Mijn mening komt overeen met de mening van Sarah. Het is een goede zaak dat er meer aandacht en ruimte komt voor de voetganger. De voetganger is immers de zwakste weggebruiker en is erg fragiel. Bij het minste ongeval is de voetganger steeds de zwaarst gekwetste. Ik ben heel blij met het feit dat de voetgangers gehoord worden, dat hun wensen gerealiseerd worden en dat de aanpassingen positief geëvalueerd worden. Het is onmogelijk om alles perfect te laten verlopen en iedereen gelukkig te stellen, dus daarom lijkt het mij niet meer dan logisch dat er altijd werkpunten zullen blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.