actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th February 2016, 21:38
Lynn G*ovaerts Lynn G*ovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 60
Dolfijn sterft nadat toeristen hem uit het water halen om selfies te nemen

Een stel toeristen in Argentinië heeft de dood van een jonge dolfijn op het geweten. Zij besloten het aangespoelde dier uit het water te halen om er foto's en selfies van te nemen. De dolfijn overleefde dat niet.

Het diertje, een La Plata- of Franciscana-dolfijn die vorige week samen met een andere in badplaats Santa Teresita was aangespoeld, werd uit het water gehaald om aan toeristen te tonen. Onmiddellijk werd de dolfijn omsingeld door opdringerige strandgangers die hem allemaal wilde strelen en ermee op de foto wilden. Strandganger Hernan Coria was getuige van het tafereel en postte er verontwaardigd foto's van op Facebook.

In de hitte van de zon raakte het diertje echter snel oververhit waardoor het stierf. Het dode dier werd gewoon op het strand achtergelaten.
Bedreigde soort

De Argentijnse Wildlife Foundation heeft naar aanleiding van het trieste voorval een forse waarschuwing uitgestuurd over de bedreigde dolfijnensoort. Van de kleine Franciscana-dolfijnen leven er nog maar 30.000 in het wild langs de kusten van Argentinië, Uruguay en Brazilië. Ze zwemmen vaak dicht bij de kustlijn waar ze verstrikt raken in visnetten.

"De Franciscana kan, net zoals andere dolfijnensoorten, niet lang uit het water blijven. De dieren hebben een dikke, vettige huid die hen warm houdt. Dat betekent dat ze, wanneer je ze uit het water haalt, snel dehydrateren en sterven. (...) We willen deze gelegenheid aangrijpen om de bevolking te informeren over de dringende noodzaak om deze dolfijnen zo snel mogelijk terug te brengen naar de zee als ze op het strand aanspoelen."

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/wetenschap/d...nemen-b99bca0e/

Mening:
Dit lijkt voor veel mensen een "niet-relevant-artikel". Toch vind ik dit persoonlijk wel van belang om nogmaals aan te tonen hoe veel mensen vaak alleen begaan zijn met zichzelf en het gebruik van sociale media. Hierbij zijn andere wezens die er niets te maken mee hebben de dupe. In dit geval een baby dolfijntje dat, in plaats van geholpen werd, uit het water werd gehaald om "geaaid en gefotografeerd" te worden. Toont dit niet de "domheid" en "egocentrische" karaktereigenschap die tegenwoordig meer en meer bij de mensen naar voor komt. Dit, al dan niet, versterkt door de media en de consumptiemaatschappij die op het gebruik van deze elektronica inspelen.
Er zijn al veel artikels verschenen over ongevallen door het gebruik van selfies al dan niet met de dood tot gevolg. In dit geval werd een onschuldig dier, dat duidelijk hulp nodig had en zelfs een bedreigde diersoort is, aan zijn lot over gelaten. Wanneer het te laat was, werd het zelfs aan de kant geschoven en was het ineens "niet meer interessant". Ik snap niet hoe mensen zo kunnen reageren.

Laatst aangepast door Lynn G*ovaerts : 18th February 2016 om 21:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd March 2016, 12:44
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Dolfijntje sterft door selfie

De mening van Lynn sluit volledig aan bij mijn mening. Het is verschrikkelijk wat er gebeurt is. Waar gaat de wereld toch naartoe? Hoe verder we in de tijd gaan, hoe egoïstischer de mens schijnt te worden. Waar is het verantwoordelijkheidsgevoel gebleven? Ik vind het schrijnend dat weerloze wezens altijd het slachtoffer worden van het zelfingenomen karakter van de mens. Een bedreigde diersoort of niet, het is een verloren leven dat niet verloren moest gaan. De mens heeft er weer beslist over het leven of de dood van een wezen. Ik kan mij wel voorstellen dat deze mensen niet verwacht hadden dat het dolfijntje hier dood van zou gaan, want het impulsieve gedrag van de mens wederom benadrukt. Ik vind dat deze mensen een cursus rond verantwoordelijkheid moeten krijgen. Anders zullen ze nooit weten wat ze verkeerd hebben gedaan. Ik vind het wel goed dat dit artikel in de media verschenen is. Zo weet iedereen hoe het op dit moment gesteld is met de prioriteiten die de mens legt bij zijn daden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.