|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Professoren hekelen personeelsbeleid unief
Professoren hekelen personeelsbeleid unief
Twee Leuvense professoren hekelen in een open brief het personeelsbeleid van de KU Leuven: de universiteit ‘wantrouwt’ haar jonge academici, luidt het, en laat ‘veel te veel’ studenten doctoreren. Terwijl Rik Torfs als rector voor nog meer doctorandi aan zijn instelling pleit. ‘Hoe meer, hoe beter.’ Erik Smolders en Roel Merckx, beiden professor aan de faculteit bio-ingenieurswetenschappen grijpen het vertrek van Stijn Baken, een jonge en veelbelovende academicus, aan om het personeelsbeleid aan de universiteit te bekritiseren. Baken verlaat de instelling omdat hij naar eigen zeggen ‘te weinig vertrouwen’ krijgt. ‘Wie kiest voor een academische carrière neemt een groot risico, door de veelal tijdelijke projecten en mandaten in het buitenland. Bovendien kunnen niet alle postdoctorale onderzoekers professor worden. Wie slaagt, wint het grote lot. Wie mislukt, staat voor hete vuren.’ De promotoren van Baken hekelen vooral het feit dat ‘externen’ oordelen over mandaataanvragen, ‘terwijl de rechtstreekse oversten nauwelijks aan bod komen’. Uit cijfers van het Expertisecentrum Onderzoek en Ontwikkelingsmonitoring blijkt dat het totale aantal onderzoekers aan de Vlaamse universiteiten sterk gestegen is de voorbije decennia: van 8.882 voltijdse eenheden in 1999 naar 15.796 in 2014. De groei zit voornamelijk bij de ‘extern gefinancierde onderzoekers’, mandaten betaald door bijvoorbeeld bedrijven. Dat personeel groeide tot 8.099 predoctorale en 2.831 postdoctorale onderzoekers in 2014, een hoogtepunt. Die sterke stijging vindt het centrum niet terug bij de vaste mandaten aan de universiteiten en ook niet bij de groep ‘intern’ gefinancierde jonge onderzoekers. De dieperliggende oorzaak van de problematiek is volgens Baken het financieringsmechanisme van de Vlaamse universiteiten, die een zeer klein aandeel vaste financiering krijgen, en een groot aandeel competitieve en externe financiering. Meer verdienen Rik Torfs, rector van de KU Leuven, snapt de kritiek niet. ‘In vergelijking met toplanden levert Vlaanderen zelfs nog te weinig doctoraten af.’ Volgens Torfs moeten jonge onderzoekers trouwens ook afraken van het ‘verouderde idee’ dat een doctoraat ‘automatisch’ leidt tot een academische carrière. Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 21/12/2015) Mening Ik vind het goed dat Baken ons systeem in vraag stelt. Ik had er zelf nooit zo over gedacht omdat we zoiets niet te horen krijgen. Ik vind het erg dat hard zwoegende studenten nog niet zeker weten of ze wel professor kunnen worden nu hun doctoreren. Krijgen studenten dit te horen? Wanneer studenten dit niet te horen krijgen, gaan er natuurlijk veel studenten zijn die willen doctoreren. Ik begrijp niet dat Torfs nog meer studenten wil zien doctoreren. Als je niet zeker weet of je een professor kan worden, dan zou mijn zelfbeeld ook de grond in gaan na een doctoraatsproef. Zeker wanneer je weet dat men niet zeker weet of je professor kan worden. Laatst aangepast door L*ura.present : 21st December 2015 om 08:16. |