actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2015, 00:51
Thomas.Wynants Thomas.Wynants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Retie
Posts: 57
Nederland staat steeds vaker vast in monsterfiles

Bijna 70 keer heeft dit jaar in de spits in totaal meer dan 300 kilometer file gestaan. Het aantal 'superspitsen' is daarmee bijna drie keer zo hoog als voorgaande jaren. Fileleed kost Nederland dit jaar volgens hoogleraar Transport Bert van Wee zo'n 3 miljard euro.

Als er file staat, dan is het ook goed mis, blijkt uit nieuwe cijfers van de Verkeers Informatie Dienst (VID) die deze krant heeft opgevraagd. De ochtendspits (tussen 06.00 en 09.00 uur) en avondspits (tussen 16.00 en 19.00 uur) eindigden vaak in een verkeersinfarct.

In 2012 gebeurde het 19 keer dat in de spits meer dan 300 kilometer file stond. Dat aantal klom de jaren daarna lichtjes van 25 in 2013 naar 27 in 2014. Maar dit jaar steeg het aantal monsterfiles explosief naar 67.

,,Files met een totale lengte van 300 kilometer waren de afgelopen vijf crisisjaren uitzondering, maar nu verblikken of verblozen we daar niet meer van'', verzekert Frank Boer van de VID. Vooral de maand november was volgens hem 'extreem slecht'.

De donderdagavondspits vormde met gemiddeld bijna 470 kilometer de grootste ergernis. Ook de dinsdagochtend -en avond scoorden met een gemiddelde van zo'n 430 kilometer bijzonder hoog.

Regen was in november één van de grote boosdoeners, analyseert Boer. ,,In november regende het vergeleken met vorig jaar 7 keer zo vaak tijdens de spits.'' Omdat bestuurders meer afstand houden als het regent, passen er minder voertuigen op een rijbaan, verklaart hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee.

De heftigste spits met de meeste file van dit jaar viel op 19 november. Die werd veroorzaakt door een afgevallen lading plastic op de A2 naar Utrecht.

Borst natmaken
Intussen verwondert de VID zich erover dat ook spitsen zonder neerslag of ongelukken eindigen in een mega-opstopping. ,,Op 26 november was het droog en toch stond er meer dan 500 kilometer file. Dat hadden we nog nooit meegemaakt'', blikt Boer terug. Alle ogen in de meldkamer waren op de files gericht. ,,Maar we konden - op wat ongelukken op de A4 na - gek genoeg geen oorzaak vinden. Er viel geen druppel.'' Boer besluit: ,,Als het zo doorgaat, kunnen we voor 2016 onze borst natmaken.''

Ook buiten de Randstad files
Groot verschil met de crisisjaren is volgens hoogleraar van Wee ook dat files zich niet beperken tot de Randstad. Zo staan we nu ook vast in grote delen van Brabant en het westen van Gelderland. ,,In de spits zitten de snelwegen al behoorlijk vol. Er hoeft maar een kleine hoeveelheid auto's bij te komen, of het hele land staat vast.''

Dankzij de economische malaise was het aantal files sinds 2008 juist afgenomen, omdat er wat minder auto's de weg op gingen. ,,Mensen zijn eraan gewend geraakt dat je ook in de spits weer een beetje door kon rijden,'' licht Boer toe. ,,Nu denken automobilisten dat ze best om 08.30 uur 's ochtends de A2 kunnen pakken. Maar hoe breed een weg ook is, hij zit een keer vol.''

Verkeerskundigen hebben maar één advies voor de automobilisten die geen zin hebben om in de file te staan: 'mijd die spits!' ,,Ga eerder van huis weg, of rijd juist na de spits,'' adviseert hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee. ,,Of ga gewoon wat minder vaak.''

Tussen grote steden in de Randstad is de trein volgens hem 'ook een goed alternatief'. De schade van een zware filedag bedraagt zo'n 50 miljoen euro, weet Van Wee. De totale schade van het fileleed in Nederland bedraagt volgens hem dit jaar 'naar schatting 3 miljard euro'.

Bron: Algemeen Dagblad (AD) (http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...sterfiles.dhtml)
Datum: 20/12/2015


Mening:
Ik hoor vaak in België hoe de files de economie schade kan toebrengen. Ook hoor ik dan vaak in één adem erbij dat dit in Nederland niet voorkomt. Blijkbaar zijn er in Nederland ook heel wat verkeersproblemen met de nodige economische gevolgen. Een verlies van naar schatting drie miljard euro, wat toch zeer veel geld is.

Ik denk, vermoed, dat extra wegen en rijvakken creëren niet de oplossing is. Er zijn naar mijn mening gewoon te veel voertuigen, op eenzelfde ogenblik, op de baan. Spreiding van de verkeersstroom, openbaar vervoer promoten en goedkoper maken, thuis werk, carpoolen zijn maar enkele voorbeelden die misschien wel een deel van het probleem kunnen oplossen. Als er zo dan één miljard economische schade kan vermeden worden dan kan men al deels van een succes spreken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.