|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"De toekomst van de NMBS is in gevaar"
Etienne Schouppe en Marc Descheemaecker, voormalige bazen van NMBS, zijn zwaar ontgoocheld in de houding van de spoorvakbonden. Volgens hen gaan de door het management voorgestelde maatregelen zelfs lang niet ver genoeg. "Ik vrees voor de toekomst van de NMBS als de vakbonden niet in staat zijn een sprong van 30 jaar te maken."
"De boom wordt zelfs niet genoeg gesnoeid om levenskrachtig te blijven. Er worden hoogstens een paar van de dorre takken weggehaald." Dat zei Etienne Schouppe, NMBS-topman van 1991 tot 2003, in "De zevende dag". Hij kan niet begrijpen dat de vakbonden zelfs "het absolute minimum" aan hervormingen verwerpen. Marc Descheemaecker, bestuurder van 2005 tot 2013, treedt Schouppe daarin volmondig bij. "Bij de voorstellen van het management zijn zaken die zo vanzelfsprekend zijn dat de vakbonden naar de onderhandelingstafel hadden moeten spurten om hun handtekening te zetten." Hij is pessimistisch over de toekomst van de NMBS als de maatschappij er niet in slaagt structureel te hervormen. "Er wordt helemaal niet bespaard" Descheemaecker spreekt tegen dat het personeel langer dan 36 uur per week zouden moeten gaan werken. "Men vraagt gewoonweg dat er effectief 36 uur gewerkt zou worden, want dat haalt men vandaag door al die reglementen zelfs niet. Met de voorgestelde ingrepen komen we aan die 36 uur, dat mag toch wel verwacht worden." Volgens Schouppe zijn de ingrepen alleen maar het afschaffen van overdrijvingen die in de loop van de jaren in het reglement geslopen zijn. Die zijn het gevolg van de "ongelukkige structuur" waarin de spoorwegen moeten opereren, vindt hij. "Als het management in handen is van drie verschillende personen, kan je niet tot één beheer komen." "Vlaamse vakbonden worden gegijzeld door links in Wallonië" Voor Descheemaecker is nu het uitgelezen moment om komaf te maken met de wantoestanden bij de Belgische sporen. "De voorbije twintig jaar kwam de voogdijminister over de spoorwegen van de socialisten. Nu is er een minister die komaf wil maken aan de misstappen van het verleden. Het is een historisch moment: als deze regering er niet in slaagt de NMBS eindelijk op het pad te krijgen, dan zal het niet meer gebeuren en vrees ik voor de toekomst van de NMBS." De vakbonden moeten dringende een sprong van dertig jaar maken, voegt Descheemaecker toe. "Ze zijn volledig aan het dogmatiseren". Hij merkt daarbij wel op dat het probleem vooral in Wallonië ligt. "Ik merk dat de Vlaamse vleugel van de vakbonden op dit moment gegijzeld wordt door klein links aan de Waalse kant. Dit wordt een politieke staking voor Waals gebruik, terwijl de toekomst van de NMBS van primordiaal belang zou moeten zijn." De vakbonden moeten zich ervan bewust zijn dat er met de toekomst van de Belgische spoorwegen niet kan gespeeld worden, vindt Etienne Schouppe. "Spoorvervoer zal blijven bestaan. Maar als de NMBS niet verandert, zal de maatschappij er binnen tien jaar niet meer zijn." http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...3?eid=1.2522459 Mening: Er moeten dringend dingen gaan veranderen bij de NMBS. Er wordt gezegd als ze de NMBS niet op het rechte pad krijgen dat er dan gevreesd wordt voor de toekomst van de NMBS. Er word niet bespaard met dat mensen 36 uur werken. Er moet zeker een nieuw plan komen. Als de problemen bij NMBS niet snel wordt opgelost zal het fataal worden voor NMBS denk ik en dat tot de spijt van vele reizigers. |