actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2015, 10:21
rani.v*nthielen rani.v*nthielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Beerzel
Posts: 20
Tiener met 'rijkeluisziekte' die vier mensen doodreed toch naar cel na bierpong?

hln.be
9/12/15 - 07u31 Bron: Dallas Morning News

Het was een van de meest spraakmakende zaken in de VS twee jaar geleden. De steenrijke tiener Ethan Couch uit Texas kroop toen bezopen achter het stuur en reed vier mensen dood. De 16-jarige ontsnapte aan een gevangenisstraf omdat hij aan de niet erkende 'rijkeluisziekte' zou lijden. Hij kreeg wel tien jaar voorwaardelijk. Op Twitter werd een filmpje gepost waaruit blijkt dat Couch één van die voorwaarden geschonden heeft.

"Klassejustitie" klonk het verbitterd bij de nabestaanden na het proces. Couch is van rijke komaf en daardoor moest hij niet naar de cel maar mocht hij naar een luxeafkickkliniek in Los Angeles. De arme tiener had immers last van affluenza, een niet officieel erkende 'ziekte' die erop neerkomt dat zijn superrijke ouders hem zo verwenden dat hij niet verantwoordelijk kan geacht worden voor zijn daden.

De voorwaarden om uit de gevangenis te blijven waren: onder geen beding alcohol drinken, drugs nemen of met de auto rijden. De nu 18-jarige Ethan Couch zou de eerste regel overtreden hebben. In een filmpje op internet is hij te zien tijdens een zogenaamde bierpong', een studentenspel dat bestaat uit een mix van pingpongen en bier drinken.

Klikken
Het was Twittergebruiker @BlondeSpectre die de video postte met de tekst: "Yep, Ethan Couch schendt zijn voorwaarden. Ik heb nog meer bewijsmateriaal." Hij tagde daarbij de politie en het gerecht. "Stop met klikken", schreef iemand als reactie. Waarop @BlondeSpectre antwoordde: "Hij vermoordde vier mensen... ik zal nooit stoppen."

In juni 2013 had meer dan drie keer de toegestane limiet alcohol in zijn bloed toen hij met zeven vrienden op pad ging in zijn rode pick-up. De alcohol zou het gezelschap, dat ook valium slikte, gestolen hebben in de Walmart. Couch reed 110 km/u (50 km/u te snel) toen hij vier voetgangers van de weg maaide. Zij waren op slag dood. Ook passagier Sergio Molina was er erg aan toe: hij kan vandaag enkel nog communiceren door met zijn ogen te knipperen. Couch beweert zich niets van het ongeval te herinneren.

Wonderbaarlijke advocaat
Maar de tiener kon zich een steengoede advocaat permitteren die er wonderwel in slaagde hem uit de gevangenis te houden. Met de hulp van een psycholoog, Gary Miller, kon hij de rechter overtuigen dat Couch de intellectuele leeftijd van 18 jaar had, maar de emotionele van die van een puber van twaalf. 'Affluenza', kortom, waardoor hij geen "redelijke grenzen" kende. Het pakte bij de vrouwelijke jeugdrechter, Jean Boyd.

De ouders van Ethan Couch losten altijd alles met geld op. Zei de leraar dat Couch als dertienjarige niet alleen naar school mocht rijden met de auto, dan mompelde zijn vader iets als: "Ik koop die school". Papa Fred Couch toonde zich op het proces ook bereid om de kosten van de afkickkliniek - 450.000 dollar per jaar - te betalen.

Vrouw en dochter verloren
Het verdict kwam bikkelhard aan bij de nabestaanden van de slachtoffers. Eric Boyles verloor in één klap zijn vrouw en dochter. "Geld kan Couch blijkbaar altijd uit de nesten helpen, met als toppunt vandaag. Was hij iemand anders geweest, dan zouden de omstandigheden ongetwijfeld ook anders geweest zijn." Boyles had het er moeilijk mee dat Couch nooit berouw toonde en zich nooit verontschuldigde.

Een rechter moet nu nagaan of Ethan Couch zijn probatievoorwaarden schond. Het filmpje met een herkenbare Couch is lang niet voldoende om dat te bewijzen. Het is dus niet uitgesloten dat het verwend nest er nog maar eens mee wegkomt.

Eigen mening:
Ik vind dit weer een mooi voorbeeld van hoe mensen die rijk zijn toch meer 'voordelen' hebben dan gewone mensen. Moest ik nu dit hebben gedaan zat ik sowieso in de gevangenis, maar met geld krijg je alles gedaan. De jongen in kwestie is zelf helemaal niet geshockt blijkbaar, hij is er zelf heel kalm over. Ik zou zelf aan het wenen zijn omdat ik van gezonde en gelukkige mensen het leven van heb afgepakt. Ik zou er zelfs niet mee kunnen keven met de gedachte dat ik mensen heb vermoord. Ethan Couch had zelfs al een strafblad en dan ga je hem toch een lichte straf geven. Hij houd zich zelfs niet aan de voorwaarden die hij heeft gekregen. Deze jongen is gewoon een gevaar voor de gemeenschap.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.