|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Nultolerantie voor drinken en rijden? "Pure steekvlampolitiek"
Deskundigen hebben hun twijfels bij de voorgestelde nultolerantiepolitiek voor chauffeurs
Enkele provinciegouverneurs hebben het debat over alcohol achter het stuur weer aangewakkerd. 'Te veel chauffeurs betrapt met een glaasje op? Hoog tijd voor nultolerantie!' Ervaringsdeskundigen hebben huizenhoge twijfels bij dit discours: 'Je reinste steekvlampolitiek.' Met statistieken kun je alles bewijzen, maar sommige cijfers liegen nu eenmaal niet. Zo is er bijvoorbeeld, in het jaar dat de BOB-campagne twintig kaarsjes mag uitblazen, de bemoedigende vaststelling dat het percentage positieve alcoholtests in al die jaren nooit lager uitviel dan de 2,8 procent van vorig jaar. Al moeten we daar meteen aan toevoegen dat er, op de campagne 2013-2014 na, ook nooit eerder zoveel chauffeurs werden getest. Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/n...itiek-b62d4ba0/ Eigen mening: Ik heb ook mijn twijfels over de nultolerantie. Langs de ene kant ben ik radicaal tegen drinken en rijden. Alcohol beïnvloedt ontegensprekelijk het reactievermogen van de chauffeur en ligt vaak aan de basis van (dodelijke) ongelukken. Ik drink zelf sowieso niet als ik met de auto ben. Langs de ene kant omdat ik bang ben om mijn rijbewijs kwijt te spelen, langs de andere kant omdat ik mezelf en andere weggebruikers daarmee in gevaar breng. Ik begrijp de mening van de deskundigen ook. De cijfers van de BOB-campagnes waren nooit zo goed en het aantal dodelijke ongelukken daalt zienderogen. Velen zijn ook van mening dat één alcoholische consumptie geen kwaad kan en dat we de chauffeurs dat ene pintje moeten "gunnen". Zoals ik al zei drink ik zelf niet als ik moet rijden, maar ik verwacht van andere chauffeurs niet hetzelfde. Ik hoop dat andere bestuurders niet dronken achter het stuur kruipen en ik heb absoluut geen probleem met dat ene pintje dat een andere chauffeur drinkt. Volgens mij is de wet omtrent alcoholgebruik achter het stuur momenteel goed en ik zie geen nood aan verandering. Laatst aangepast door ARNE.W*LLEMS : 8th December 2015 om 23:22. |