actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 4th December 2015, 09:38
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User

Wantoestanden in Sint-Gillis: "Gevangen 22 uur per dag op cel"

De Commissie van Toezicht klaagt over wantoestanden in de gevangenis van Sint-Gillis. Sinds alle hulp- en dienstverlening er op 30 juni afgeschaft is, zitten de gedetineerden er vaak tot 22 uur per dag op cel. "Hun rechten worden geschonden."

Opleidingen, groepstherapie, alfabetiseringscursussen, sport of culturele activiteiten zijn er niet meer in Sint-Gillis. De enige afleiding die de gevangenen nog hebben, is een wandeling op de binnenplaats. Die situatie zou, wegens besparingen, nog zeker tot februari aanhouden.

De Commissie van Toezicht klaagt deze toestand aan in een opiniestuk in deze krant. De meeste gevangenen zitten 22 uur per dag in een cel van 9 vierkante meter en dat veroorzaakt problemen, zo luidt het.

Rechten geschonden

"Het is duidelijk dat de rechten van gedetineerden hier worden geschonden", schrijft criminoloog An-Sofie Vanhouche (VUB) namens de Commissie. "In principe kunnen ze hiervoor naar de rechter stappen."

De situatie is onleefbaar voor gedetineerden en onwerkbaar voor het personeel, aldus Vanhouche. "De toestand gaat van kwaad naar erger. Wanneer grijpt minister van Justitie Koen Geens in?"

Die laatste liet weten dat hij al sinds juli een oplossing zoekt. In afwachting worden er voor het hele gevangeniswezen twintig nieuwe personeelsleden aangeworven om noden op te vangen waar ze het meest dringend zijn.

Bron: De Morgen, 4/12/2015

Eigen mening:

Ik ben voorstander van basisrechten voor iedereen. Ik vind dat gedetineerden zeker hun stem mogen laten horen als het gaat over hun rechten. Dat de situatie onleefbaar is voor gedetineerde en onwerkbaar voor het personeel kan ik begrijpen. Al moet ik mijn mening toch een beetje nuanceren. Ik vind ook wel dat gedetineerden om de juiste redenen in de cel zitten. Ze hebben een misdaad gepleegd al dan niet met onschuldige slachtoffers. Ik vind dan ook niet dat ze alle comfort moeten krijgen die ze willen. Het zijn zeer goede projecten om groepstherapie te organiseren zodat de gedetineerden via therapie tot inkeer kunnen komen.
Alfabetiseringslessen zijn volgens mij ook pluspunt. De gedetineerden die deze lessen volgen hebben later meer kans op de arbeidsmarkt en vallen misschien op die manier minder terug in de verkeerde milieus of gewoontes.
Sport-en recreatie mogelijkheden of cultuuractiviteiten vind ik dan weer minder nodig. Het moet leefbaar en menselijk zijn in een gevangenis maar het blijft een straf die men krijgt omdat men de wet overtrad. Het is niet de bedoeling dat de gevangenis als het ware een hotel wordt.
Waar ik wel een grote voorstander van ben zijn projecten zoals er momenteel in Amerika loopt waarin gevangen een bijdrage doen aan de maatschappij. In Amerika loopt een project waarin gedetineerden elk persoonlijk tijdens enkele uren therapie een asielhond krijgen toegewezen. Ze zijn verantwoordelijk voor de training van deze honden met hulp van begeleiders om zo de hond een betere kans op adoptie te geven. Op deze manier kunnen de gevangen iets beteken voor de maatschappij en hopelijk denken ze na over verantwoordelijkheden.

Laatst aangepast door leonie.v*nroey : 4th December 2015 om 09:53.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:53.