actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Turkije
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd December 2015, 12:37
Wouter.G*dschalk Wouter.G*dschalk is offline
Registered User

Turk riskeert 2 jaar cel voor vergelijking tussen Erdogan en Gollum

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan vergelijken met het personage Gollum uit Lord of the Rings, moet dat kunnen? Een Turkse arts, Bilgin Çiftçi, riskeert een celstraf van twee jaar omdat hij mogelijk de president heeft beledigd. Vijf experts moeten eerst wel nog onderzoeken of het al dan niet om een "belediging" gaat.

De Turkse rechter wil vooral weten of de vergelijking van de president met Gollum al dan niet een belediging inhoudt. Het beledigen van de Turkse leider is bij wet verboden en strafbaar. Op het misdrijf staan strenge gevangenisstraffen

De memes die dokter Çiftçi de wereld instuurde, tonen Gollum en Erdogan beiden al etend en met verbazing en verwondering op hun gezicht.

Maar noch de aanklager noch de rechter hebben de films gezien, zo bleek tijdens de hoorzitting. Daarom stelde de rechter een team van vijf experts aan - twee academici, twee gedragswetenschappers en een filmexpert - om het onderzoek verder te zetten en na te gaan of de vergelijking wel een belediging inhoudt. Dr. Çiftçi, die in oktober na het delen van de meme werd ontslagen, beweert alvast dat Gollum geen slecht personage is en dat hij dus niemand beledigde.

Turkije verkreeg vorige week nog van de EU de toezegging dat er opnieuw schot komt in het toetredingsproces tot de Unie. Europese leiders wezen er toen nog op dat Turkije zich dan wel zal moeten schikken naar de Europese verdragen en gewoontes inzake vrije meningsuiting en mensenrechten.

Bron: De Morgen, 02/12/2015. http://www.demorgen.be/buitenland/t...ollum-b80a73c1/

Mening: Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand hiervoor een celstraf kan krijgen. In het artikel staat dat de persoon in kwestie enkel gestraft kan worden als het om een belediging van de president gaat. Volgens mij zou iemand hier nooit een celstraf voor mogen krijgen of het nu om een belediging gaat of niet. Het recht op vrijheid van meningsuiting is iets wat we hier in België zeker moeten koesteren. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik morgen opgepakt zou kunnen worden omdat ik een spotprent heb gemaakt over onze koning of eerste minister. Het lijkt me dan ook duidelijk dat Turkije zijn wetten moet aanpassen inzake Vrije meningsuiting en mensenrechten vooraleer ze kunnen toetreden tot de Europese Unie.

Laatst aangepast door Wouter.G*dschalk : 2nd December 2015 om 12:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:38.