|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Nu ook Renault? "Renault Espace diesel stoot tot 25 keer meer stikstofoxiden uit dan
Door: redactie
24/11/15 - 13u15 Bron: Belga DIESELSCHANDAAL De Renault Espace diesel stoot onder reële omstandigheden tot 25 keer meer NOx (stikstofoxiden) uit dan toegelaten, wanneer er gemeten wordt bij warme motor. Dat heeft de Duitse milieubeweging Deutsche Umwelthilfe vandaag bekendgemaakt. De organisatie richtte eerder ook al haar pijlen op Opel. "We hebben tests uitgevoerd met de Renault Espace diesel, aangezien die wagen ook bij andere tests al veel hogere reële emissiewaarden had laten optekenen", aldus Jürgen Resch, directeur van Deutsche Umwelthilfe tijdens een persconferentie in Berlijn. Bij zes tests uitgevoerd door de Universiteit voor toegepaste wetenschappen van het Zwitserse Bern zijn emissiewaarden vastgesteld die de norm van 80 mg/km 13 tot 25 keer overschrijden. Bij een test werd zelfs een waarde gemeten van meer dan 2.000 mg/km. "Dergelijke emissiewaarden hebben we niet meer gezien sinds het einde van de jaren 1980, toen Europese emissielimieten aangenomen werden", aldus expert Axel Friedrich. Korte tijd na het uitbreken van het milieuschandaal met de sjoemelsoftware bij het Duitse autoconcern Volkswagen, had Deutsche Umwelthilfe al laten weten "gedetailleerde cijfers te hebben over manipulaties van emissiewaarden" bij verschillende andere autobouwers dan Volkswagen, iets dat meteen ontkend werd door Daimler en BMW. In oktober richtte de milieuorganisatie dan haar pijlen op de Opel Zafira diesel, waarvan onder bepaalde rijomstandigheden de uitstoot van NOx tot 17 keer groter zou zijn dan toegelaten door de Euro 6-norm. Bron: HLN.be http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/a...oegelaten.dhtml Eigen mening: Ik begrijp echt niet waarom de autoproducenten in deze tijden auto's maken die de normen voor de uitstoot van stikstofoxiden opgelegd door de EU gewoon overschrijden. Ik vraag me echt af of ze denken dat ze er mee weg kunnen komen, ze weten toch dat de auto's getest worden en dat het na een bepaalde tijd zal uitkomen. En ik denk dat ze dan meer verlies leiden dan dat ze meer geld en tijd zouden gebruikt hadden bij het ontwerpen van die auto's. |