actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2015, 19:43
Arne.K*zandjian Arne.K*zandjian is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Westmalle
Posts: 20
Dreigingsniveau vier blijft van kracht in Brussel

23/11/15 om 19:19

Het dreigingsniveau vier blijft van kracht in Brussel. Dat heeft premier Michel aangekondigd op een persconferentie. In de rest van het land blijft terreurniveau drie gelden. Vanaf woensdag gaan de scholen en de metrostations weer open.
De Nationale Veiligheidsraad, die de regeringstop, de bevoegde ministers en de veiligheids- en inlichtingendiensten samenbrengt, boog zich maandagnamiddag opnieuw over de terreurdreiging in ons land. De situatie is onveranderd, zei de premier na de vergadering. Tenzij de situatie de komende dagen in positieve zin verandert, blijft niveau vier zeker tot volgende week maandag gehandhaafd. De volgende maatregelen blijven gelden:

1) Vermindering van evenementen waar veel personen worden verwacht.
2) Versterking van aanwezigheid politie en leger op het terrein
3) Veiligheidsmaatregelen voor het openbaar vervoer

Vanaf woensdag zouden de scholen wel weer opengaan en zou ook de metro in Brussel 'progressief' weer rijden. De regering wil zo snel mogelijk terug naar een normale situatie gaan, zei de premier. Hij bedankte de veiligheidsdiensten voor hun werk en de mensen voor hun begrip.

Niveau vier

Het veiligheidsniveau werd begin vorige week eerst naar drie opgetrokken in het hele land. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd het in het Brusselse gewest naar niveau vier, het hoogst mogelijke dreigingsniveau, gebracht. Zondagavond liet premier Charles Michel weten dat het veiligheidsniveau in Brussel op vier blijft. Daardoor bleven maandag scholen, (pre)metrostations en verschillende andere openbare gebouwen gesloten. Die maatregelen blijven dus voorlopig van kracht.

Er wordt nog altijd gezocht naar Salah Abdeslam, een van de vermoedelijke daders van de aanslagen in Parijs op 13 november. ‘We zullen de maatregelen volhouden, zolang als die nodig zijn. Desnoods dagen en weken. We hebben voldoende manschappen', zo zei Defensieminister Steven Vandeput (N-VA) voor de vergadering.

Vilvoorde wachtte het oordeel van de Nationale Veiligheidsraad niet af. Morgen blijven de scholen er gesloten en ook de woensdagmarkt wordt afgelast. Grote evenementen worden apart geëvalueerd. Kleinere evenementen kunnen gewoon doorgaan.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151123_01985007

Eigen mening: Ik vind het normaal dat het dreigingsniveau op 4 blijft staan. Het zou nu niet veilig zijn om uw kind naar school te sturen wanneer er een reële kans bestaat dat er een aanslag kan gepleegd worden in Brussel. Je moet je ook maar eens voorstellen dat je naar een concert gaat en er gebeurt daar een aanslag. Dat wilt niemand hé. Dus daarom vind ik het een goed idee dat ze het dreigingsniveau op 4 behouden. Al vind ik wel dat ze het niveau voor alle grote evenementen mogen gebruiken. Want er zijn ook wel andere grote evenementen dan alleen in Brussel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2015, 00:54
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Het dreigingsniveau in Brussel op vier houden begrijp ik deels, en zal sommigen misschien ook misschien dat dubbel gevoel geven. Voornamelijk het feit dat er meer patrouilles gebeuren en alles nauwgezet in het oog wordt gehouden vind ik zeer goed. Wat de vermindering van evenementen betreft is echter hetgeen dat mij nu dat dubbel gevoel geeft. Er is natuurlijk een bepaald risico aan verbonden indien alles gewoon doorgaat, maar door evenementen af te lassen gaan we enkel al die terroristen (en dus niet enkel Abdeslam) laten zien dat ze wel degelijk een maatschappelijke impact hebben veroorzaakt hier. Daarbovenop moet er ook rekening mee gehouden worden dat letterlijk op voorhand aangegeven wordt wanneer bepaalde instanties zoals scholen, ... weer openen. Alsof extremisten dat niet door hebben... Ook die weten maar al te goed wanneer ze hun kop moeten onderhouden en wanneer ze nogmaals kunnen toeslaan. Volgens mij zal er dus een significant kleinere kans zijn dat dit tweede gebeurt terwijl het dreigingsniveau op vier staat. Wanneer echter alles weer zoals voordien wordt opgenomen en het 'normale' dagelijkse leven in Brussel verdergaat zal het risico op een aanslag weer groter worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.