actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2015, 10:48
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Duif wordt oncoloog

Duif wordt oncoloog

Duiven: is er iets wat ze niet kunnen? Uit eerder onderzoek bleek onder meer dat ze in staat zijn misvormde pillen te identificeren, letters van het alfabet, mensen en emoties te herkennen, en dat ze meer dan 1.800 beelden onthouden en het verschil zien tussen een Monet en een Picasso. Amerikaanse wetenschappers vroegen zich af hoe de vogels het ervan af zouden brengen als ze hun medische beelden voorschotelden. Lang niet slecht, zo blijkt uit een studie in PLOS ONE.
In een eerste experiment kregen acht duiven beelden van borstweefselstalen te zien. Hun taak: door een druk op een knop aangeven of het om goedaardig of kwaadaardig weefsel gaat. Doordat enkel een juiste keuze een beloning opleverde, leerden de duiven snel. Na 15 dagen hadden ze het in 85 procent van de gevallen bij het rechte eind. Sterker nog, toen ze beelden voorgeschoteld kregen die ze nog nooit hadden gezien, deden de dieren het even goed. Ze hadden dus niet gewoon de beelden onthouden maar echt geleerd om verschillen in weefsels te herkennen. Door niet af te gaan op het oordeel van één vogel, maar vier duiven tegelijk te laten werken, konden de onderzoekers de beelden in 99 procent van de gevallen correct laten classificeren.
In een tweede proef moesten de duiven op zoek naar kalkafzettingen in mammogrammen, die vaak wijzen op de aanwezigheid van kanker. Dit keer hadden ze het in 84 procent van de gevallen bij het rechte eind. Geconfronteerd met nieuwe beelden, velden de vogels in 72 procent van de gevallen een correct oordeel. Ze brachten het er daarmee even goed van af als radiologen die dezelfde beelden te zien kregen. Witte stipjes zoeken in een complexe achtergrond is dan ook een kolfje naar de hand van een zaadetende vogel.
Een onderscheid maken tussen goed- en kwaadaardige cellen op basis van de dichtheid van het weefsel op een mammogram – de opdracht in een derde experiment – ging de duiven minder goed af. Terwijl radiologen het in 80 procent van de gevallen bij het rechte eind hadden, slaagden de duiven er niet in het beter te doen dan je puur op basis van toeval zou verwachten.
De kans dat u binnenkort bij een duif op consultatie gaat, blijft vooralsnog klein. Maar de onderzoekers zien wel een taak voor de vogels weggelegd. Duiven zouden volgens de wetenschappers kunnen worden ingezet bij onderzoek naar de optimale weergave van medische beelden. Dat gebeurt nu vaak door getrainde proefpersonen beelden voor te schotelen die meer of minder zijn uitvergroot, met kleine variaties in onder meer helderheid, kleur en contrast, om te zien hoe dat hun oordeel beïnvloedt. Duiven zouden dat saaie werk kunnen overnemen en hoeven bovendien niet te worden betaald.

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/duif-wordt-oncoloog
Datum: 19/11/2015 om 14:57


Mening

Toen ik de titel las, wist ik eerst niet wat ik moest verwachten van het artikel. Ik wist wel dat duiven ingeschakeld worden bij verschillende onderzoeken, omdat duiven slimmer en aannemelijker zijn dan de meeste mensen denken. Ze kunnen wetenschappers helpen bij verschillende doeleinden. Dat duiven zo intelligent zijn als in het artikel beschreven staat, kon ik mij niet voorstellen. Dit onderzoek overstijgt alle verwachtingen. Langs de ene kant ben ik blij dat duiven ingeschakeld kunnen worden in de geneeskunde. Langs de andere kant zullen ze op deze manier de job van mensen innemen, waardoor deze mensen hun job verliezen. Zoals het artikel aanhaalt, zal de keuze voor duiven in plaats van voor mensen snel gemaakt zijn omdat duiven geen loon vragen. Met wat vogelzaad zijn ze al heel gelukkig. Wat ik wel denk is dat het goed is om duiven en mensen te laten samenwerken. Mensen kunnen hun werk doen en de duiven zouden kunnen dienen als second opinion. Deze manier van werken lijkt mij veel nuttiger dan mensen te vervangen door duiven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.