actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th November 2015, 21:42
lowie.m*riën lowie.m*riën is offline
Registered User

Redding ABN en Fortis kostte Nederland 30 miljard euro

20/11/2015 20:11 door wver | Bron: BELGA

De overname van ABN AMRO en Fortis in 2008 heeft de Nederlandse staat de afgelopen jaren in totaal ruim 30 miljard euro gekost. Dat schatte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.
De directe kosten van de overname van ABN AMRO en Fortis en de daaropvolgende kapitaalinjecties bedragen in totaal 28 miljard euro. Daarvan wordt door het ministerie van Financiën 21,7 miljard euro toegerekend aan ABN AMRO. De resterende uitgaven worden door het ministerie grotendeels toegerekend aan verzekeraar ASR, waarin de Nederlandse verzekeringsonderdelen van Fortis zijn ondergebracht.

Naast de directe kosten maakte het statistiekbureau een schatting van de rentelasten van de financiering van de hele operatie. Daar werden ontvangsten zoals dividend en ontvangen rente op leningen vanaf getrokken. Per saldo leverde dit een extra kostenpost van 2 à 3 miljard euro op.

De overheidsschuld groeide door de nationalisatie van de financiële ondernemingen in totaal eveneens met 30 miljard euro. De overname heeft het tekort van de overheid in de periode vanaf 2008 met 5 à 6 miljard euro verhoogd.

Bron: Nieuwsblad http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151120_01981456
Eigen mening: Ik vind het jammer dat het nodig is dat de overheid de financiële instellingen moet nationaliseren om de economische schade te beperken. Ik vind het natuurlijk goed dat het gebeurd want anders zou de economische crisis nog groter geweest zijn maar ik vind het raar dat het moet gebeuren, als er bedrijven zijn waar de economie nie te veel invloed op heeft zou ik aan banken denken maar dit is dus blijkbaar niet het geval.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:36.