|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Gentse superflitspaal flitst 2.821 keer op één maand
De eerste resultaten van de Gentse superflitspaal Lidar zijn bekend. Op een maand tijd zijn 2.821 chauffeurs op de bon geslingerd. 87 daarvan reden sneller dan 67 kilometer per uur, waardoor hun rijbewijs tijdelijk ingetrokken kan worden. De mobiele flitspaal wordt ingezet in de uitgebreide zone 30 in de binnenstad, ook in de kleinere straatjes.
De politie wil met de speciale camera, die laser gebruikt in plaats van radar, efficiënter snelheidsovertredingen controleren in de veralgemeende zone 30. "Daardoor kan de 'superflitspaal' zonder probleem gebruikt worden in nauwe straten waar andere flitscamera's gehinderd worden door reflecties van metaal, onder meer afkomstig van tramstellen of geparkeerde wagens", aldus het stadsbestuur. Opmerkelijk is dat er de eerste week - toen de paal op de Bargiekaai stond - 1.851 pv's werden uitgeschreven. Zo'n derde van de chauffeurs reed sneller dan 37 kilometer per uur in de zone 30. De weken erna lagen de resultaten beduidend lager. In de Sleepstraat liepen op een week tijd 470 chauffeurs tegen de lamp. Op de Lousbergskaai slaagden 317 chauffeurs erin zich te laten flitsen, hoewel de paal vlakbij een vluchtheuvel stond. Op de Coupure Rechts waren er 183 laagvliegers. De Gentse burgemeester Daniël Termont reageert bij VRT verbaasd op de hoge cijfers. "Vooral omdat dit toestel bijzonder zichtbaar is, en er enorm veel publiciteit is rond waar de filtspaal staat. Iedereen weet dat men niet sneller mag dan 30 kilometer per uur, maar toch rijdt men sneller." Deze week staat de superflitspaal in de Dampoortstraat. bron: De Morgen 11/11/2015 http://www.demorgen.be/binnenland/g...maand-b373fe61/ mening: Ik vind dit een geslaagd project. Als er op een maand tijd zoveel mensen tegen de lamp lopen, dan is er toch iets mis met de ingesteldheid van de bestuurders. Zeker als het gaat om de snelheid in de bebouwde kom, vind ik dat de politie nog strenger mag optreden. Er is niet voor niets een 'zone 30' ingevoerd. Ik hoop dat de mensen leren uit hun fouten, maar zolang er weinig controle is, gaan er veel mensen te snel blijven rijden. Ik hoop dat er verschillende politiezones ook gaan investeren in deze technologie. Uiteindelijk maken ze het verkeer veiliger en de staatskas wordt weer aangevuld. |