actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 20:56
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
NMBS-baas Cornu: “Onze tarieven zijn ridicuul laag”

De NMBS verdient veel te weinig aan haar ticketverkoop. Soms zijn de tarieven ridicuul laag zegt spoorwegbaas Jo Cornu. De prijzen van sommige tickets, zoals die tijdens piekuren, zullen de komende jaren dus moeten stijgen. Tegelijk moet de dienstverlening veel beter worden en komen er nieuwe treinstellen, goed voor 100.000 nieuwe plaatsen binnen dit en acht jaar.
De stijging van de productiviteit met jaarlijks 4 procent tegen 2019 die minister van Mobiliteit Jacqueline Galant vraagt, zal van de NMBS een zeer zware inspanning vragen. Dat heeft NMBS-topman Jo Cornu woensdag in de Kamer gezegd.

"De komende jaren zijn alleszins uitdagend", zei Cornu. ‘De spoorwegen moeten van de regering tegen 2019 immers 663 miljoen euro besparen.' Cornu denkt aan meerdere pistes, bijvoorbeeld commerciële vrijheid om de ticketprijzen te bepalen.

"Nu verdient de NMBS 6 cent per afgelegde kilometer per reiziger. In het buitenland is dat veel meer. In Nederland bijvoorbeeld 11 cent, in Groot-Brittannië zelfs 18 cent."

Anderzijds hamerde hij opnieuw op de infrastructuurvergoeding die de NMBS aan Infrabel moet betalen en die “bij de hoogste in Europa is”.

Nieuwe treinen

Cornu zei ook dat er geïnvesteerd wordt in nieuwe treinen. Die zijn nu gemiddeld 21 jaar oud, in het buitenland is dat maar 16 jaar. Binnen dit en enkele jaren komen er 100.000 plaatsen bij. "Op alle treinen moeten reizigers ook toegang hebben tot draadloos internet. En we willen 65.000 nieuwe parkeerplaatsen creëren in de buurt van stations."

Op de vraag in welke grootorde de ticketprijzen zullen stijgen, zegt woordvoerder Bart Crols: "Het gaat om meer flexibiliteit. Zowel voor de spitsuren als in de daluren, als voor de verschillende formules die we willen aanbieden. Maar voor de details is het nog te vroeg."

Spoorbaas Cornu haalde tijdens zijn uiteenzetting in de Kamer nog aan dat de stakingen van eind 2014 10 miljoen euro gekost hebben. “Dat is het salaris van 160 werknemers per jaar.”

Bron:Het Nieuwsblad - http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151021_01931101

Mening: Prachtige zet van de NMBS om midden in weer maar eens een staking (die, als we de berichten mogen geloven, vandaag nog onrechtstreeks iemand het leven heeft gekost) aan te kondigen dat dé oplossing is om tickets duurder te maken voor de reizigers.
Meneer Crols haalt aan dat de NMBS veel minder verdient per reiziger per kilometer dan bijvoorbeeld Nederland, en leidt daar uit af dat tickets hier veel te goedkoop zijn. Zou het niet kunnen dat dit bedrag hier zo laag ligt omdat de gemiddelde Vlaamse trein zoveel langer doet over één kilometer (door systematisch te laat te vertrekken)? Kan deze lage opbrengst ook niet liggen aan het feit dat er in België veel minder pendelaars überhaupt de trein nemen omdat ze ons openbaar vervoer simpelweg niet meer vertrouwen?
Bijna twaalf euro voor een enkeltje richting Leuven vind ik bijvoorbeeld al niet goedkoop (ter vergelijking: met de bus ben je zo'n twee euro kwijt).
Ik denk dat België in de eerste plaats behoefte heeft aan treinen die op tijd rijden (als ze al rijden), en daarna pas aan 'nieuwe modellen', (gratis?) wifi en parkeerplaatsen. Als de NMBS verwacht dat wij ophoesten voor hun besparingen, vrees ik dat de gemiddelde winst per reiziger per kilometer alleen nog maar meer zal zakken door een totaal gebrek aan reizigers.

Laatst aangepast door B*am.Seels : 21st October 2015 om 21:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2015, 17:47
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
NMBS wil tarieven opslaan

Mijn mening komt volledig overeen met de mening van B*am. Om het nu maar even te hebben over de vergelijking met andere landen in Europa. Het is mogelijk dat treintickets meer kosten in andere landen, maar er zijn sowieso ook landen waar ze minder kosten. Als de NMBS dan toch bezig is met vergelijken, kan het beter alles vergelijken. Er zijn meer dingen duurder in België dan dat er dingen goedkoper zijn dan in andere landen. In de landen waar treintickets duurder zijn, zal de kwaliteit en kwantiteit van het treinverkeer ook navenant veel beter zijn. Het is belangrijk dat de prijs overeenstemt met het comfort dat de reiziger heeft. Iemand die met de trein reist neemt vaak een trein die in theorie uren te vroeg op de bestemming aankomt, omdat de reiziger dan zeker is dat hij/zij op tijd zal aankomen. Iemand zal bijvoorbeeld om 15 uur vertrekken, wanneer hij ook om 17 zou kunnen vertrekken als de trein stipt zou rijden en de reiziger geen uren verdoet aan treinen die te laat komen, treinen die niet komen opdagen of treinverkeer dat staakt. Ik vind dat de NMBS eerst moet werken aan de kwaliteit en kwantiteit van het treinverkeer alvorens over te gaan op de zoveelste verhoging van het tarief.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2015, 02:47
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Als de NMBS diensten aanbiedt, die de prijsverhoging waardig zijn, akkoord, maar momenteel vind ik dat je als reiziger soms zwaar overbetaald. Zo zijn vele stations er erg slecht aan toe (denk maar aan Vilvoorde) en moet je als reiziger 's avonds bij een lange treinvertraging (dik half uur) ook niet op veel sympathie van het personeel rekenen. Als je als jong meisje in het donker buiten moet gaan wachten omdat je trein veel vertraging heeft, maar het station gaat sluiten, vind ik niet dat de NMBS hun prijzen mag verhogen. Als ze op de een of andere manier al een groter veiligheidsgevoel kunnen creëren of er inderdaad gewoon voor zorgen dat de treinen geen vertragingen hebben, mij niet gelaten. Uiteraard klinkt gratis Wifi tegenwoordig heel aanlokkelijk maar voor de echt belangrijke dingen kun je even je mobiel netwerk opzetten en voor de rest gewoon genieten van het even offline te kunnen zijn. Men heeft ooit iets uitgevonden dat perfect is voor lange treinreizen in je eentje: het boek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.